De jaarlijkse studie Best Global Brands wordt wereldwijd beschouwd als de benchmark voor de waardebepaling van internationale merken. Net als vorig jaar gaat Apple aan kop, gevolgd door Google en Coca-Cola.

In de top-twintig staat Toyota op de achtste plek (2013: 10). Het merk werd volgens Interbrand de afgelopen twaalf maanden twintig procent meer waard, (in totaal 45,4 miljard dollar). Opmerkelijk, gezien de grote terugroepacties en boete van 1,2 miljard dollar die de Japanse autofabrikant in maart kreeg opgelegd door het Amerikaanse ministerie van Justitie. De groei in merkwaarde is onder meer te danken aan de toevoeging van ‘plezier’ aan de reclamecampagnes en de samenwerking met merken als BMW in projects zoals elektrische aandrijving en brandstofceltechniek. Door duurzaamheid en innovatie prioriteit te geven, is Toyota goed uitgerust voor de toekomst, zegt Interbrand.

Mercedes-Benz is opgeklommen van de elfde naar de tiende plaats. Daarmee staat de autofabrikant als enige Europese bedrijf in de top 10. Vergeleken met het voorgaande jaar is de merkwaarde met acht procent gestegen tot 34,34 miljard dollar. In de laatste twee jaar bekleedde Mercedes-Benz de elfde plaats op de ranglijst. De auteurs van de ‘Best Global Brands’ studie baseren MB’s groei in waarde op het vermogen om met nieuwe modellen (E-Klasse, CLA en GLA) en een nieuw design de interesse van nieuwe, jonge kopers voor het merk te wekken. Tegelijkertijd hebben, volgens de studie, de uitbreiding van de verkoopkanalen en de versterking van de marketingcommunicatie in China bijgedragen aan "een indrukwekkende verkoopgroei."

Mercedes wordt op de voet gevolgd door BMW, dat oprukte van plaats twaalf naar elf. De merkwaarde groeide zeven procent, naar 34,2 miljard dollar. De emissievrije i3 en sportieve EV i8 en de Born Electric-campagne droegen daar sterk aan bij. De recordverkopen in China en een winstmarge "om jaloers op te worden" maken volgens Interbrand het plaatje compleet.

Hekkensluiter in de top-twintig is Honda, dat afgelopen jaar zeventien procent in merkwaarde groeide. Uitgedrukt in geld gata het om 21,7 miljard dollar. De terugroepacties waren een plaag voor het merk, maar de terugkeer in de Formule 1 als motorleverancier van McLaren – na ruim twintig jaar afwezigheid – heeft veel goed gedaan. Het merk wist zich er duidelijker mee te onderscheiden van zijn concurrenten. Ook het partnerschap met Google en Apple op het gebied van telematica en autonoom rijden vormden pluspunten – hoewel Honda beslist niet de enige autofabrikant op dit front is, relativeert Interbrand.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding