In de ranglijst van ruim negentig merken staat de Renault-importeur op de 23e plaats. Andere automerken in ons land die het beste werk maken van social media zijn Volkswagen (29), Dacia (34), Kia (73) en Audi (81).

Social Embassy neemt jaarlijks de grootste adverteerders van Nederland onder de loep. Ook andere merken, die volgens de onderzoekers niet mogen ontbreken, worden meegenomen. Op basis van diverse criteria – zoals de kwaliteit van de content en de interactie met de klant – beoordeelt een vakjury de merken en stelt een ranglijst op.

Renault Nederland is sinds 2010 actief op social media. "We richten onze pijlen niet alleen op de fans, maar activeren ook onze eigen medewerkers. Zo ontwikkelen we heel Renault Nederland tot een "social" organisatie", aldus Jos van den Bergh, Manager Marketing Communicatie bij de Nederlandse importeursorganisatie. Behalve met de Facebook-pagina (150 duizend fans) is Renault in ons land ook actief met YouTube, LinkedIn, Google+, Instagram en Twitter.

ING is door de jury verkozen als merk met de beste socialmedia-inzet. Overigens zijn alle merken uit het onderzoek actief op Facebook. Pinterest (52% en Instagram (44%) zijn de snelst groeiende netwerken onder de merken.