Opvallende autoreclame werd vorig jaar op de NAIAS voor het eerst gehonoreerd met de zogenaamde One Show Auto Advertising of the Year Awards. Wegens succes zijn de awards ook dit jaar weer uitgereikt en Volvo Truck bemachtigde met ‘Epic Split’, een spot met filmster Jean-Claude van Damme, de award voor de beste Online Video.

De film is geproduceerd door het Zweedse bureau Forsman & Bodenfors uit Gothenburg. Van Damme is te zien in een spagaat tussen twee achteruit rijdende (18-wiels) Volvo Globetrotters. De spot is bijna tachtig miljoen keer op YouTube bekeken en dat is op zichzelf al een record. De publieksprijs ging dit jaar naar de reclame voor de BMW i8, met de titel ‘Hello Future’. Die spot is gemaakt door het Noord-Amerikaanse bureau KBS+.

De jury had het vooral moeilijk met de televisiespots en koos in die categorie voor maar liefst drie winnaars. Eén spot was van Audi, genaamd ‘Scripted Life’, waarin Karl kennelijk leeft volgens een script maar zich daaraan onttrekt op het moment dat er een mooie dame in een Q3 verschijnt. Samen met de reclamespot voor de Hyundai Genesis genaamd ‘Dad’s sixth sense’ en die voor de Toyota HiLux moest de eer dit jaar met elkaar worden gedeeld.

Jeep bemachtigde de award voor de beste print-advertentie Upside Down. Honda werd beloond voor een in Engeland gemaakte interactieve reclame ‘The Other Side’. Volkswagen scoorde met ‘Eyes on the road’, een indringende interactieve film over veilig rijden die in bioscopen voor aanvang van het programma werd getoond. Deze film vindt men fantastisch passen bij de Action for Road Safety van de FIA, waarbij ogen-op-de-weg één van de Tien Gouden Regels voor veilig rijden, is. (HHemmes)