Nederland adverteert extreem veel voor nieuwe auto’s

In ons land wordt – vergeleken met de ons omringende landen – extreem veel geadverteerd voor nieuwe auto’s. Daarnaast is de mediamix in ons land sterk afwijkend van die van de buren.

Dit en meer blijkt uit cijfers van mediaonderzoekbureau Nielsen, voor AM bewerkt door Aumacon.
Per auto werd vorig jaar in ons land iets meer dan duizend euro per nieuwe auto uitgegeven door de auto-importeurs (het complete overzicht is gepubliceerd in AM Magazine van februari, red). Dat betekende voor ons land een absoluut record. Sowieso liggen de reclame-uitgaven bij ons al sinds 2012 royaal boven de achthonderd euro per auto. In de landen om ons heen ligt dat toch beduidend anders. Zo hadden de Britse auto-importeurs vorig jaar maar net iets meer dan tweehonderd euro per auto nodig en waren de Belgen en Duitsers met ruim zeshonderd euro per auto al klaar. Italiaanse importeurs zitten er tussenin met een bedrag van zo’n vierhonderd euro per auto. Een eenduidige verklaring voor deze Nederlandse bestedingsdrift is niet goed te geven. Het levert in ieder geval betrekkelijk weinig op aangezien er in ons land – naar verhouding tot de potentiële kooppopulatie – nog steeds weinig autokooplust is.

Volgens de Nielsen-cijfers hebben de Nederlandse marketingcommunicatie-managers tegelijkertijd een uitgesproken mediavoorkeur. Er heerst een sterke voorliefde voor de media televisie en radio, terwijl internet- en dagbladreclame juist aanzienlijk minder populair zijn dan in andere landen. Vooral Britten en Duitsers treffen veel auto-uitingen in de dagbladen aan en met name Duitse en Belgische consumenten worden relatief vaak middels internetbanners tot de aanschaf van een nieuwe auto verleid. Britten en vooral Belgen worden daartoe relatief vaak aangesproken door uitingen op billboards. De Nederlandse consument wordt – evenals de Italiaanse consument – tamelijk eenzijdig door televisie en radio benaderd.

 

Waarderen tegen brutoprijzen

De gerapporteerde cijfers hebben betrekking op de registratie van de bruto mediabestedingen Bij de berekening van de bruto mediabestedingen worden advertenties gewaardeerd tegen de geldende tariefkaart (=adviesprijs) van het betreffende medium. Dat wil zeggen dat er in de rapportage van Nielsen Media geen rekening wordt (kan worden) gehouden met eventuele kortingen, individuele prijsafspraken of barters et cetera.  De bruto mediabestedingen geven dus vooral de mediadruk in Nederland weer. De werkelijk (=netto) gefactureerde mediabestedingen kunnen – en zullen – in de praktijk afwijken, lees: lager zijn.

 

 

Bruto reclamebestedingen 2014

     
 

Nederland

België

Duitsland

Verenigd Koninkrijk

Italië

totaal €

 € 405.905.208

 € 301.650.941

 € 1.858.164.392

 € 517.251.693

 € 553.063.695

€ per auto

 €           1.047

 €             625

 €                612

 €             209

 €             407

mediamix:

         

televisie

64,2%

25,6%

39,5%

54,3%

72,0%

radio

20,7%

17,5%

8,4%

4,1%

12,7%

dagbladen

2,9%

19,7%

21,1%

24,3%

3,5%

tijdschriften

1,5%

5,4%

11,0%

n.b

1,6%

out of home

6,7%

18,2%

2,8%

8,9%

1,9%

bioscoop

0,1%

0,7%

0,7%

6,5%

0,6%

internet

2,9%

12,9%

14,0%

n.b

7,3%

direct mail

n.b.

n.b.

1,3%

1,7%

0,4%

           

Bron: Nielsen: bewerking: AUMACON

     

 

Nederland adverteert extreem veel voor nieuwe auto’s - Automobielmanagement.nl

Nederland adverteert extreem veel voor nieuwe auto’s

In ons land wordt – vergeleken met de ons omringende landen – extreem veel geadverteerd voor nieuwe auto’s. Daarnaast is de mediamix in ons land sterk afwijkend van die van de buren.

Dit en meer blijkt uit cijfers van mediaonderzoekbureau Nielsen, voor AM bewerkt door Aumacon.
Per auto werd vorig jaar in ons land iets meer dan duizend euro per nieuwe auto uitgegeven door de auto-importeurs (het complete overzicht is gepubliceerd in AM Magazine van februari, red). Dat betekende voor ons land een absoluut record. Sowieso liggen de reclame-uitgaven bij ons al sinds 2012 royaal boven de achthonderd euro per auto. In de landen om ons heen ligt dat toch beduidend anders. Zo hadden de Britse auto-importeurs vorig jaar maar net iets meer dan tweehonderd euro per auto nodig en waren de Belgen en Duitsers met ruim zeshonderd euro per auto al klaar. Italiaanse importeurs zitten er tussenin met een bedrag van zo’n vierhonderd euro per auto. Een eenduidige verklaring voor deze Nederlandse bestedingsdrift is niet goed te geven. Het levert in ieder geval betrekkelijk weinig op aangezien er in ons land – naar verhouding tot de potentiële kooppopulatie – nog steeds weinig autokooplust is.

Volgens de Nielsen-cijfers hebben de Nederlandse marketingcommunicatie-managers tegelijkertijd een uitgesproken mediavoorkeur. Er heerst een sterke voorliefde voor de media televisie en radio, terwijl internet- en dagbladreclame juist aanzienlijk minder populair zijn dan in andere landen. Vooral Britten en Duitsers treffen veel auto-uitingen in de dagbladen aan en met name Duitse en Belgische consumenten worden relatief vaak middels internetbanners tot de aanschaf van een nieuwe auto verleid. Britten en vooral Belgen worden daartoe relatief vaak aangesproken door uitingen op billboards. De Nederlandse consument wordt – evenals de Italiaanse consument – tamelijk eenzijdig door televisie en radio benaderd.

 

Waarderen tegen brutoprijzen

De gerapporteerde cijfers hebben betrekking op de registratie van de bruto mediabestedingen Bij de berekening van de bruto mediabestedingen worden advertenties gewaardeerd tegen de geldende tariefkaart (=adviesprijs) van het betreffende medium. Dat wil zeggen dat er in de rapportage van Nielsen Media geen rekening wordt (kan worden) gehouden met eventuele kortingen, individuele prijsafspraken of barters et cetera.  De bruto mediabestedingen geven dus vooral de mediadruk in Nederland weer. De werkelijk (=netto) gefactureerde mediabestedingen kunnen – en zullen – in de praktijk afwijken, lees: lager zijn.

 

 

Bruto reclamebestedingen 2014

     
 

Nederland

België

Duitsland

Verenigd Koninkrijk

Italië

totaal €

 € 405.905.208

 € 301.650.941

 € 1.858.164.392

 € 517.251.693

 € 553.063.695

€ per auto

 €           1.047

 €             625

 €                612

 €             209

 €             407

mediamix:

         

televisie

64,2%

25,6%

39,5%

54,3%

72,0%

radio

20,7%

17,5%

8,4%

4,1%

12,7%

dagbladen

2,9%

19,7%

21,1%

24,3%

3,5%

tijdschriften

1,5%

5,4%

11,0%

n.b

1,6%

out of home

6,7%

18,2%

2,8%

8,9%

1,9%

bioscoop

0,1%

0,7%

0,7%

6,5%

0,6%

internet

2,9%

12,9%

14,0%

n.b

7,3%

direct mail

n.b.

n.b.

1,3%

1,7%

0,4%

           

Bron: Nielsen: bewerking: AUMACON