VW stopt met ‘Das Auto’ als pay-off in reclame

Het Volkswagen-concern gaat in zijn communicatie geleidelijk aan afscheid nemen van de pretentieuze pay-off Das Auto. Straks gebruikt men nog het logo met de merknaam Volkswagen eronder.

Dit meldt het Duitse manager-magazine Fokus.  Het lijkt een detail in de hele sjoemeldieselaffaire maar de symbolische waarde ervan is groot: het Volkswagen-concern zal binnenkort afscheid nemen van de reclameslogan Das Auto, als een vorm van zelfcensuur.

‘Volkswagen. Das Auto’ was sinds 2007 een claim die balanceerde op de grens tussen gezond zelfbewustzijn en ongezonde arrogantie. Dat laatste was bijvoorbeeld te zien bij de presentatie van de Golf 7: daar werd grafisch een fles van Coca-Cola naast de zeven opeenvolgende versies van de Golf gezet met de begeleidende tekst:  alleen de Golf en een paar andere producten worden iconen (let u op de volgorde, red).  Hier gaat het feitelijk om niet meer dan een met name in Europa succesvolle compacte auto.  Is zo’n auto een icoon? Zoals de VW Kever dat is, de Chevrolet Corvette of de Porsche 911? Deze actie zette ook auto’s van de concurrerende merken impliciet neer als zeepkisten. 

Alleen nog Volkswagen

Zoals de hele dieselgate-affaire inmiddels heeft laten zien,  is de grens tussen zelfbewustzijn en zelfoverschatting de laatste jaren bij VW naar de verkeerde kant verlegd. Inmiddels bevindt Volkswagen zich in het grootste schandaal van zijn geschiedenis en er is geen ruimte meer voor zelfoverschatting.  Of de instelling van de VW-managers nu ook werkelijk is veranderd, moet nog blijken. Maar toch zou deze crisis veel te maken kunnen hebben met het  ‘omdenken’ zoals dat nu in het concern plaatsvindt, getuige het feit dat Volkswagen binnenkort afziet van zijn pay-off ‘Das Auto’.  In de plaats ervan zal alleen nog het logo met de merknaam Volkswagen verschijnen,  zo heeft het mediamagazine Horizont ontdekt uit nieuw voorbereide commercials.  Volkswagen heeft dit besluit tegenover Horizont ook bevestigd – en het zou gaan om een geleidelijke overgang. Op de homepage van Volkswagen en op de sociale media zal de oude claim Das Auto voorlopig nog wel zichtbaar zijn, zo meldt het Duitse manager-magazine Fokus.    

Beleving

Ook intern moet kennelijk een nieuwe attitude tegenover het merk worden overgebracht. "Het gaat niet meer alleen maar om de auto maar om wat de klant met Volkswagen beleefd",  schrijft ceo Herbert Diess in het personeelsblad Inside. Hij is nog niet zo lang de hoogste baas van het merk Volkswagen personenwagens (en afkomstig van BMW). De business van het nieuwe Volkswagen zou zich niet moeten richten op de auto als zodanig maar meer in algemene zin op de beleving van mobiliteit. Meer informatie over de nieuwe strategie van Volkswagen wordt waarschijnlijk in januari bekend op de Detroit Motor Show in de VS, de  eerste grote autobeurs van het komende jaar. (bronnen: Horizont / Fokus)

VW stopt met ‘Das Auto’ als pay-off in reclame - Automobielmanagement.nl

VW stopt met ‘Das Auto’ als pay-off in reclame

Het Volkswagen-concern gaat in zijn communicatie geleidelijk aan afscheid nemen van de pretentieuze pay-off Das Auto. Straks gebruikt men nog het logo met de merknaam Volkswagen eronder.

Dit meldt het Duitse manager-magazine Fokus.  Het lijkt een detail in de hele sjoemeldieselaffaire maar de symbolische waarde ervan is groot: het Volkswagen-concern zal binnenkort afscheid nemen van de reclameslogan Das Auto, als een vorm van zelfcensuur.

‘Volkswagen. Das Auto’ was sinds 2007 een claim die balanceerde op de grens tussen gezond zelfbewustzijn en ongezonde arrogantie. Dat laatste was bijvoorbeeld te zien bij de presentatie van de Golf 7: daar werd grafisch een fles van Coca-Cola naast de zeven opeenvolgende versies van de Golf gezet met de begeleidende tekst:  alleen de Golf en een paar andere producten worden iconen (let u op de volgorde, red).  Hier gaat het feitelijk om niet meer dan een met name in Europa succesvolle compacte auto.  Is zo’n auto een icoon? Zoals de VW Kever dat is, de Chevrolet Corvette of de Porsche 911? Deze actie zette ook auto’s van de concurrerende merken impliciet neer als zeepkisten. 

Alleen nog Volkswagen

Zoals de hele dieselgate-affaire inmiddels heeft laten zien,  is de grens tussen zelfbewustzijn en zelfoverschatting de laatste jaren bij VW naar de verkeerde kant verlegd. Inmiddels bevindt Volkswagen zich in het grootste schandaal van zijn geschiedenis en er is geen ruimte meer voor zelfoverschatting.  Of de instelling van de VW-managers nu ook werkelijk is veranderd, moet nog blijken. Maar toch zou deze crisis veel te maken kunnen hebben met het  ‘omdenken’ zoals dat nu in het concern plaatsvindt, getuige het feit dat Volkswagen binnenkort afziet van zijn pay-off ‘Das Auto’.  In de plaats ervan zal alleen nog het logo met de merknaam Volkswagen verschijnen,  zo heeft het mediamagazine Horizont ontdekt uit nieuw voorbereide commercials.  Volkswagen heeft dit besluit tegenover Horizont ook bevestigd – en het zou gaan om een geleidelijke overgang. Op de homepage van Volkswagen en op de sociale media zal de oude claim Das Auto voorlopig nog wel zichtbaar zijn, zo meldt het Duitse manager-magazine Fokus.    

Beleving

Ook intern moet kennelijk een nieuwe attitude tegenover het merk worden overgebracht. "Het gaat niet meer alleen maar om de auto maar om wat de klant met Volkswagen beleefd",  schrijft ceo Herbert Diess in het personeelsblad Inside. Hij is nog niet zo lang de hoogste baas van het merk Volkswagen personenwagens (en afkomstig van BMW). De business van het nieuwe Volkswagen zou zich niet moeten richten op de auto als zodanig maar meer in algemene zin op de beleving van mobiliteit. Meer informatie over de nieuwe strategie van Volkswagen wordt waarschijnlijk in januari bekend op de Detroit Motor Show in de VS, de  eerste grote autobeurs van het komende jaar. (bronnen: Horizont / Fokus)