Tesla is met een geschatte ‘brand-value’ van 4,4 miljard dollar binnengedrongen in de Top 10, een lijst die wordt aangevoerd door Toyota dat als merk 29,5 miljard dollar waard is.

Tesla is het afgelopen jaar flink meer waard geworden door de aankondiging van Model 3 en de meer dan 400.000 reserveringen die daar inmiddels voor zijn binnengekomen. Aan de andere kant liep Volkswagen een enorme deuk op door het dieselschandaal, hoewel zowel Audi als Porsche wel in de lijst is blijven staan.

"Het merk Tesla staat tegenwoordig niet meer alleen voor mooie auto’s maar ook voor baanbrekende technologie en fantastische prestaties. Tesla is een symbool geworden voor een nieuwe manier van leven, schoon, licht, innovatief en vooruitdenkend," schrijft het Amerikaanse onderzoeksbureau Millward Brown in haar jaarlijkse BrandZ-rapport van 100 meest waardevolle merken ter wereld.

Op de ranglijst van automerken staat BMW op de tweede plaats met een merkwaarde van 26,8 miljard. Dat wordt gevolgd door Mercedes-Benz, Honda, Ford, Nissan en vervolgens Audi. De lijst van automerken wordt gecompleteerd door Land Rover, Porsche en Tesla.