VW verdubbelt reclamebudget

Volkswagen heeft in het eerste kwartaal in Duitsland 71,4 miljoen euro aan reclame en marketing besteed, dat is meer dan dubbel zo veel als een jaar eerder.

Alles bij elkaar gaf de Duitse autosector in de eerste drie maanden van dit jaar 533,2 miljoen euro uit aan reclame, dat is 1,6 procent meer op jaarbasis.

De cijfers zijn door marktonderzoek Nielsen verzameld voor het vakblad Automobilwoche. Het marketingoffensief van VW heeft, zo lijkt het, weinig te maken met de dieselproblemen. "Door de intensieve ‘fast-start’ met de op volume gerichte actiemodellen Allstar werd via alle kanalen een groter deel van het budget in de voor de verkopen belangrijke eerste maanden van het jaar ingezet," legt Lutz Kothe, directeur marketing Duitsland bij het merk VW uit. Bovendien was er in de vergelijkbare periode vorig jaar juist geen speciale marketingcampagne.

Daimler kwam wat marketingbestedingen betreft als tweede uit de bus met 43,3 miljoen. Dat was echter 15,5 procent minder dan een jaar eerder. Renault gaf juist weer 15 procent meer uit terwijl Ford en Opel hun uitgaven juist weer wat terug draaiden. Verder werd van de ruim 533 miljoen 178,2 miljoen besteed aan tv-spotjes, 96,9 miljoen aan advertenties in kranten en tijdschriften, 87,5 miljoen aan radio-spotjes en 84,8 miljoen aan online-reclame.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

VW verdubbelt reclamebudget - Automobielmanagement.nl

VW verdubbelt reclamebudget

Volkswagen heeft in het eerste kwartaal in Duitsland 71,4 miljoen euro aan reclame en marketing besteed, dat is meer dan dubbel zo veel als een jaar eerder.

Alles bij elkaar gaf de Duitse autosector in de eerste drie maanden van dit jaar 533,2 miljoen euro uit aan reclame, dat is 1,6 procent meer op jaarbasis.

De cijfers zijn door marktonderzoek Nielsen verzameld voor het vakblad Automobilwoche. Het marketingoffensief van VW heeft, zo lijkt het, weinig te maken met de dieselproblemen. "Door de intensieve ‘fast-start’ met de op volume gerichte actiemodellen Allstar werd via alle kanalen een groter deel van het budget in de voor de verkopen belangrijke eerste maanden van het jaar ingezet," legt Lutz Kothe, directeur marketing Duitsland bij het merk VW uit. Bovendien was er in de vergelijkbare periode vorig jaar juist geen speciale marketingcampagne.

Daimler kwam wat marketingbestedingen betreft als tweede uit de bus met 43,3 miljoen. Dat was echter 15,5 procent minder dan een jaar eerder. Renault gaf juist weer 15 procent meer uit terwijl Ford en Opel hun uitgaven juist weer wat terug draaiden. Verder werd van de ruim 533 miljoen 178,2 miljoen besteed aan tv-spotjes, 96,9 miljoen aan advertenties in kranten en tijdschriften, 87,5 miljoen aan radio-spotjes en 84,8 miljoen aan online-reclame.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding