Toyota staat aan kop bij het googlen naar een automerk in 74 landen waaronder de VS, China, Australië en veel Afrikaanse landen, blijkt uit een onderzoek door de Amerikaanse onderdelenfabrikant Quickco. Op de tweede plaats komt BMW met 51 landen gevolgd door Hyundai dat in 17 landen google-kampioen onder de autonamen is.

Het onderzoekje laat ook zien dat ‘nationale kampioenen’ lang niet altijd het meest gegoogeld worden in hun thuisland. Alleen in Duitsland (BMW), Frankrijk (Renault), Zweden (Volvo) en Italië (Fiat) staat een vaderlands merk bovenaan de google-lijst. Aan de andere kant wordt in Japan het meest ge-googled op BMW, ondanks de eigen merken als Toyota, Honda of Nissan. Ook Hyundai/Kia moet in haar thuisland Zuid-Korea de eer laten aan BMW. Eveneens opmerkelijk: Jaguar staat alleen bovenaan in de ministaat Belize terwijl de Mini populair is in Laos, Nepal en Jemen. In slechts één land ter wereld staat een supercar aan top: in Niger wordt het meest gezocht naar een Bugatti.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding