Afgelopen april lanceerde Opel de campagne ‘Betaal met Views’. Aan elke Online Edition werd behalve een tarief in euro’s ook een ‘prijskaartje’ gehangen uitgedrukt in het aantal views op YouTube. Het was de bedoeling om tijdens de testrit een unieke video te maken die zou scoren op het internet videokanaal. Met meer dan 1 miljoen views is het Yuri gelukt om het minimale aantal van 922.800 te scoren voor de Astra.

In het filmpje, dat bijna 7 minuten duurt, zien we Schuurkes, verkleed als Spiderman, met autopech. Hij gaat naar de dealer, maakt een testrit in een nieuwe Opel, loopt tegen een lege tank aan en gaat de confrontatie aan met de autoverkoper. Een en ander wordt ondersteund door filmmuziek die behoorlijk wat spannender is dan de beelden zelf. De video wordt afgesloten met wat ‘making of’ beelden.

Inmiddels heeft hij de sleutels van zijn nieuwe Opel overhandigd gekregen: de eerste van de 6 producten die met views gekocht kunnen worden. De actie loopt nog tot 30 juni aanstaande. Dit betekent dat nog steeds met views verkrijgbaar zijn: de Karl Rocks Online Edition (589.900 views), de 3-deurs Corsa Online Edition (739.600 views), een ‘Little Adam’ loopauto voor de kleintjes (5.160 views), een Opel dakkoffer (24.200 views) en een iPad houder (3.000 views).

De regels zijn simpel: upload een filmpje van jezelf terwijl je een testrit maakt in een Opel, haal het benodigde aantal views en claim de auto. Nooit eerder werd een dergelijke actie door een automerk of andere producenten geïnitieerd. De duurste Opel, de 5-deurs Astra Online Edition, die betaald moest worden met 922.800 views, is inmiddels vergeven. Maar voor de rest lijkt de campagne dus (nog) niet heel hard te lopen.

De gehele actie en bijbehorende voorwaarden voor deelname en een aantal ingezonden video’s (inclusief die van Yuri Schuurkes) zijn te vinden op de website opel.nl/betaalmetviews.