Autokoper heeft keuzestress

De auto-industrie strooit kwistig met nieuwe modellen en uitrustingsniveau’s. In het streven om maatwerk te leveren lijkt het inmiddels wel alsof er voor elke niche een specifieke auto wordt neergezet. De verwarring bij de klant wordt echter alleen maar groter blijkt uit Duits onderzoek.

verwarring

Onderzoeksbureau Puls vroeg 1.007 autokopers naar hun ervaringen. Hieruit blijkt dat 37 procent van de potentiële autokopers last heeft van het uitdijende showroomaanbod, terwijl slecht 29 procent die grote keuze juist toejuicht.

In 2016 was 50 procent van de autokopers nog enthousiast over de vele keuzemogelijkheden."De stemming onder autokopers is duidelijk aan het veranderen en slaat om in verwarring", aldus Konrad Weßner van Puls. Dat zet een rem op het aankoopgedrag: 39 procent van de ondervraagden stellen hun beslissing uit vanwege ‘keuzestress‘.

De oplossing ligt uiteraard voor de hand: minder keuze bieden. Maar op welk vlak? Ook daar biedt het onderzoek antwoord. Autokopers vinden het belangrijk om comfortverhogende opties (stoelverwarming, etc.) en motorisering te kunnen kiezen. Minder belangrijk vinden ze de overige interieuropties zoals lederen bekleding of een schuifdak. „Ken je klant en structureer je aanbod. Zo kan je het keuzeproces versnellen," adviseert Weßner dan ook.

Autokoper heeft keuzestress - Automobielmanagement.nl

Autokoper heeft keuzestress

De auto-industrie strooit kwistig met nieuwe modellen en uitrustingsniveau’s. In het streven om maatwerk te leveren lijkt het inmiddels wel alsof er voor elke niche een specifieke auto wordt neergezet. De verwarring bij de klant wordt echter alleen maar groter blijkt uit Duits onderzoek.

verwarring

Onderzoeksbureau Puls vroeg 1.007 autokopers naar hun ervaringen. Hieruit blijkt dat 37 procent van de potentiële autokopers last heeft van het uitdijende showroomaanbod, terwijl slecht 29 procent die grote keuze juist toejuicht.

In 2016 was 50 procent van de autokopers nog enthousiast over de vele keuzemogelijkheden."De stemming onder autokopers is duidelijk aan het veranderen en slaat om in verwarring", aldus Konrad Weßner van Puls. Dat zet een rem op het aankoopgedrag: 39 procent van de ondervraagden stellen hun beslissing uit vanwege ‘keuzestress‘.

De oplossing ligt uiteraard voor de hand: minder keuze bieden. Maar op welk vlak? Ook daar biedt het onderzoek antwoord. Autokopers vinden het belangrijk om comfortverhogende opties (stoelverwarming, etc.) en motorisering te kunnen kiezen. Minder belangrijk vinden ze de overige interieuropties zoals lederen bekleding of een schuifdak. „Ken je klant en structureer je aanbod. Zo kan je het keuzeproces versnellen," adviseert Weßner dan ook.