‘Online auto kopen niet erg populair’

Nog niet één op de tien kopers van een auto wil het aankoopproces helemaal digitaal afwikkelen. Het kiezen van een model en samenstellen van de eigen auto willen velen nog wel online regelen, maar als het aankomt op de feitelijke aankoop en vooral het in ontvangst nemen van de auto met alle toelichtingen daarbij dan komen verreweg de meesten toch ‘t liefst naar de dealer.

Dat stelt de baas van de Britse verkooporganisatie van Jaguar Land Rover Rawdon Glover. “We investeren zwaar in onze website, zoals in de configurators, zodat onze klanten zo veel als ze zouden willen online af kunnen wikkelen. Maar de feitelijke aankoop en het afleveren van de auto gebeurt toch altijd bij de dealer want dat is wat onze klanten willen. We zoeken daarom naar een zo goed mogelijke mix tussen de fysieke en de digitale wereld.’’ 

Dat er meer en meer online gebeurt, heeft wel consequenties voor die dealers. “De klant doet zijn research thuis en is daardoor uitstekend op de hoogte als hij bij je binnenstapt. Maar dat betekent niet dat het bij die dealer alleen om de transactie gaat, de klant wil toch een persoonlijke behandeling. Doe je dat goed, dan is de kans ook veel groter dat hij je trouw blijft als het om onderhoud en service gaat.’’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

‘Online auto kopen niet erg populair’ - Automobielmanagement.nl

‘Online auto kopen niet erg populair’

Nog niet één op de tien kopers van een auto wil het aankoopproces helemaal digitaal afwikkelen. Het kiezen van een model en samenstellen van de eigen auto willen velen nog wel online regelen, maar als het aankomt op de feitelijke aankoop en vooral het in ontvangst nemen van de auto met alle toelichtingen daarbij dan komen verreweg de meesten toch ‘t liefst naar de dealer.

Dat stelt de baas van de Britse verkooporganisatie van Jaguar Land Rover Rawdon Glover. “We investeren zwaar in onze website, zoals in de configurators, zodat onze klanten zo veel als ze zouden willen online af kunnen wikkelen. Maar de feitelijke aankoop en het afleveren van de auto gebeurt toch altijd bij de dealer want dat is wat onze klanten willen. We zoeken daarom naar een zo goed mogelijke mix tussen de fysieke en de digitale wereld.’’ 

Dat er meer en meer online gebeurt, heeft wel consequenties voor die dealers. “De klant doet zijn research thuis en is daardoor uitstekend op de hoogte als hij bij je binnenstapt. Maar dat betekent niet dat het bij die dealer alleen om de transactie gaat, de klant wil toch een persoonlijke behandeling. Doe je dat goed, dan is de kans ook veel groter dat hij je trouw blijft als het om onderhoud en service gaat.’’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding