Dat blijkt steeds vaker uit verschillende onderzoeken en wordt nu weer bevestigd door een enquête door marktonderzoeker Duff & Phelps onder zo’n 2.200 personen van 23 tot 38 jaar in een reeks Europese landen.

“De generatie van de millennials staat veel positiever tegenover de auto dan vaak wordt aangenomen,” zeggen de onderzoekers in hun Millennials and Auto Trends Report. In Duitsland is zelfs 81 procent van de mensen in deze leeftijdsgroep autobezitter of -leaser. In heel Europa wil de helft van de ondervraagden die op dit moment nog geen auto hebben er de komende vijf jaar zeker één aanschaffen. In de stad wonen en/of het openbaar vervoer gebruiken lijkt daarbij weinig invloed te hebben op die ‘autowens’. Ook milieu-overwegingen
blijken bij de meerderheid nauwelijks een rol te spelen, integendeel: slechts één op de drie zou denken over een elektrische of hybride auto terwijl de rest nog altijd de voorkeur geeft aan een auto op benzine of diesel. “De meerderheid van de millennials beschouwt de auto als
een noodzakelijk vervoermiddel om je onafhankelijk te kunnen verplaatsen,” concludeert Duff & Phelps. Uit hun onderzoek blijkt verder dat acht op de tien ondervraagden hooguit één keer per week gebruik maakt van een deelauto of soortgelijke mobiliteitsdienst.