Hyundai drukt neus tegen het raam

“Als je ergens de komende vijf jaar moet zijn is het bij Hyundai.” Algemeen directeur Berend Jan Hoekman windt er geen doekjes om. “We moeten af van die bescheidenheid. We hebben alles in huis om een grote rol te spelen. Dat moeten we zelf ook gaan uitstralen. Samen met onze dealers.”

De bescheidenheid siert volgens hem niet meer. Er moet meer tromgeroffel komen meent de sinds anderhalf jaar geleden aangestelde baas van de Nederlandse Hyundai-vestiging. De visie van het Koreaanse merk is helder: ‘Een belangrijke speler op alle velden van de branche’. Leidend hierin zijn de verschillende aandrijflijnen waarmee iedere klant kan worden bediend. Een gedreven Hoekman is trots op de serieuze mogelijkheden die er aan de klant worden geboden. “Onze producten zijn oké. Op dit moment is het EV wat de klok slaat. Logisch. In dat segment hebben we met de Kona een dijk van een speler. We zijn een voorloper op het gebied van waterstof. Iets waar we in de toekomst ongetwijfeld nog meer van gaan horen.”

Hyundai Academy

De commerciële roots van Hoekman zijn onmiskenbaar een sterke drive. “We zetten in op alle aandrijflijnen. Natuurlijk zien we dat de ontwikkeling naar emissievrij de bovenhand heeft en zal houden. Goede zaak. Maar onze mogelijkheden om met de traditionele brandstoffen nog grote stappen te maken zijn nog niet uitgeput en daar maken we dan ook nog steeds gebruik van.” Op dit moment is het voor de particulier erg aantrekkelijk om plug-in te rijden. Op de voet gevolgd door de volledige EV. “Batterijen met een oplaadtijd van twintig minuten en een range van vierhonderd kilometer. Maar was Hyundai niet de eerste in Nederland met een waterstof aangedreven model? “Zeker,” beaamt Hoekman. “Waterstof elektrisch heeft absoluut toekomst. Ga je groot rijden of speelt actieradius een grote rol dan is dat de volgende stap. Iets dat wij op onze eigen Hyundai Academy voor de dealers helder maken.” Dat de infrastructuur hiervoor nog lang niet op orde is maakt de mannen van Hyundai niet kopschuw. Mike Belinfante, manager public relations: “We hebben samenwerkingsverbanden met enkele grote spelers waarmee we een degelijk en sluitend netwerk gaan opbouwen. Het gaat hier om miljoenen euro’s. Om aan te geven hoe serieus Hyundai hier mee bezig is.”

Be bold

Binnen het netwerk is de eerste zorg voor Hoekman en zijn team de bescheiden opstelling van 38 Hyundai-dealers in de Nederlandse markt. In goed Nederlands is zijn boodschap kort maar krachtig: laat zien wat je in huis hebt. Be bold, ofwel: wees brutaal. “De meeste van onze dealers zijn daar mee aan de slag. Die hebben de zakelijke markt weten te vinden en de contacten gelegd om daar inmiddels succesvol mee aan de slag te gaan. Onze medewerkers in Sassenheim ondersteunen ze daar dagelijks in. We hebben de fleetsalesafdeling volledig geherstructureerd. En vergeet onze Academy niet waar we onze doelstellingen helder en transparant aan de dealers overbrengen. Daarbij vergeten we onze traditionele privérijder niet. Een heel belangrijke groep die we goed in beeld hebben en koesteren, maar in de zakelijke markt zit onze mogelijkheid tot verbreding van ons klantenpakket.”

Leiderschap

Het tonen van leiderschap, kennis uitdragen en investeren in systemen heeft Berend Jan Hoekman eveneens zichzelf ten doel gesteld. “Beslissingen nemen, durven nemen, uitleggen en er voor- en achter staan zijn aspecten die ik van mijn dealercorps vraag, maar zelf ook hanteer. Neem het bonussysteem. Ik heb een mede verantwoording dat onze dealers winst draaien. Ze moeten ook weer kunnen investeren. Dat houdt in dat je bij het bepalen van een bonussysteem meer parameters inbouwt dan alleen de droge verkoopcijfers. Het is mijn verantwoording om ze de weg te wijzen. Mooie taak hoor.”

Hyundai drukt neus tegen het raam - Automobielmanagement.nl

Hyundai drukt neus tegen het raam

“Als je ergens de komende vijf jaar moet zijn is het bij Hyundai.” Algemeen directeur Berend Jan Hoekman windt er geen doekjes om. “We moeten af van die bescheidenheid. We hebben alles in huis om een grote rol te spelen. Dat moeten we zelf ook gaan uitstralen. Samen met onze dealers.”

De bescheidenheid siert volgens hem niet meer. Er moet meer tromgeroffel komen meent de sinds anderhalf jaar geleden aangestelde baas van de Nederlandse Hyundai-vestiging. De visie van het Koreaanse merk is helder: ‘Een belangrijke speler op alle velden van de branche’. Leidend hierin zijn de verschillende aandrijflijnen waarmee iedere klant kan worden bediend. Een gedreven Hoekman is trots op de serieuze mogelijkheden die er aan de klant worden geboden. “Onze producten zijn oké. Op dit moment is het EV wat de klok slaat. Logisch. In dat segment hebben we met de Kona een dijk van een speler. We zijn een voorloper op het gebied van waterstof. Iets waar we in de toekomst ongetwijfeld nog meer van gaan horen.”

Hyundai Academy

De commerciële roots van Hoekman zijn onmiskenbaar een sterke drive. “We zetten in op alle aandrijflijnen. Natuurlijk zien we dat de ontwikkeling naar emissievrij de bovenhand heeft en zal houden. Goede zaak. Maar onze mogelijkheden om met de traditionele brandstoffen nog grote stappen te maken zijn nog niet uitgeput en daar maken we dan ook nog steeds gebruik van.” Op dit moment is het voor de particulier erg aantrekkelijk om plug-in te rijden. Op de voet gevolgd door de volledige EV. “Batterijen met een oplaadtijd van twintig minuten en een range van vierhonderd kilometer. Maar was Hyundai niet de eerste in Nederland met een waterstof aangedreven model? “Zeker,” beaamt Hoekman. “Waterstof elektrisch heeft absoluut toekomst. Ga je groot rijden of speelt actieradius een grote rol dan is dat de volgende stap. Iets dat wij op onze eigen Hyundai Academy voor de dealers helder maken.” Dat de infrastructuur hiervoor nog lang niet op orde is maakt de mannen van Hyundai niet kopschuw. Mike Belinfante, manager public relations: “We hebben samenwerkingsverbanden met enkele grote spelers waarmee we een degelijk en sluitend netwerk gaan opbouwen. Het gaat hier om miljoenen euro’s. Om aan te geven hoe serieus Hyundai hier mee bezig is.”

Be bold

Binnen het netwerk is de eerste zorg voor Hoekman en zijn team de bescheiden opstelling van 38 Hyundai-dealers in de Nederlandse markt. In goed Nederlands is zijn boodschap kort maar krachtig: laat zien wat je in huis hebt. Be bold, ofwel: wees brutaal. “De meeste van onze dealers zijn daar mee aan de slag. Die hebben de zakelijke markt weten te vinden en de contacten gelegd om daar inmiddels succesvol mee aan de slag te gaan. Onze medewerkers in Sassenheim ondersteunen ze daar dagelijks in. We hebben de fleetsalesafdeling volledig geherstructureerd. En vergeet onze Academy niet waar we onze doelstellingen helder en transparant aan de dealers overbrengen. Daarbij vergeten we onze traditionele privérijder niet. Een heel belangrijke groep die we goed in beeld hebben en koesteren, maar in de zakelijke markt zit onze mogelijkheid tot verbreding van ons klantenpakket.”

Leiderschap

Het tonen van leiderschap, kennis uitdragen en investeren in systemen heeft Berend Jan Hoekman eveneens zichzelf ten doel gesteld. “Beslissingen nemen, durven nemen, uitleggen en er voor- en achter staan zijn aspecten die ik van mijn dealercorps vraag, maar zelf ook hanteer. Neem het bonussysteem. Ik heb een mede verantwoording dat onze dealers winst draaien. Ze moeten ook weer kunnen investeren. Dat houdt in dat je bij het bepalen van een bonussysteem meer parameters inbouwt dan alleen de droge verkoopcijfers. Het is mijn verantwoording om ze de weg te wijzen. Mooie taak hoor.”