Willem Prinsen komt uit de logistiek en is sinds 1 april CEO van Koopman. “We zijn een echt Gronings familiebedrijf en bestaan inmiddels al bijna honderd jaar, als logistiek dienstverlener in de cargo en automotive. We zijn begonnen met het transport van Volkswagen Kevers. Inmiddels is iedereen wel bekend met onze vrachtwagens en autotransporters die je dagelijks op de weg ziet.” Koopman is alleen veel meer dan alleen trucks. Voor veel klanten verricht het bedrijf complete logistieke oplossingen, zoals inspectie, afleverklaar maken van nieuwe auto’s, korte of langdurige opslag, schadeherstel, remarketing van ex-leaseauto’s en nog veel meer.

Overnames

Koopman is de afgelopen jaren flink gegroeid door verschillende overnames en telt inmiddels zo’n 1100 medewerkers. Sinds juni van dit jaar maakt ook de dienstverlening van ACM Fleetforce, specialist in berijderswissels van lease- en huurauto’s, onderdeel uit van Koopman. Mark van der Lingen, directeur van ACM, vertelt waarom hij ACM heeft verkocht. “We wilden verder groeien en professionaliseren. Dat kan alleen met een sterke partner die we uiteindelijk in Koopman hebben gevonden. Zij passen het best bij onze ambitie om onze klanten steeds beter van dienst te zijn met geïntegreerde oplossingen.” Koopman heeft ACM overgenomen om het dienstenpakket nog verder uit te breiden, vertelt Willem Prinsen. “Het portfolio van ACM met hikertransport en fleetmanagement past daar perfect in. Zo kunnen we onze klanten zoals leasemaatschappijen, dealers, importeurs, OEM’s, autodeelbedrijven en verhuurbedrijven nog beter bedienen. Bovendien bedient ACM een segment dat nieuw is voor ons, namelijk fleetowners.

Eenduidigheid

Rond het tijdstip van publicatie van deze oliebollenspecial wordt ACM Fleetforce omgedoopt in Koopman. “Eenduidigheid richting de markt vinden we belangrijk,” legt Willem Prinsen uit. “Zowel ACM als Koopman opereren in dezelfde automotive markt, we bieden aanvullende diensten aan. Als we aan onze klanten totaaloplossingen willen aanbieden hoort hier ook één merk bij.” “Wij zijn er klaar voor om invulling te geven aan alle logistieke uitdagingen van onze klanten, vertelt Mark van der Lingen. We zien in de markt ook steeds meer focus op de doorlooptijd en dat is ook logisch want hoe langer de auto stil staat hoe meer geld het de klant kost. Bij het transport met hikers kunnen wij in 98 procent van de gevallen de auto dezelfde dag nog ophalen en wegbrengen. Het mooie van Koopman is dat zij veel focus hebben op het verkorten van de doorlooptijd. Zij doen vaak VSM (Value Stream Mapping) trajecten met klanten met als doel processen optimaliseren en verspillingen eruit halen. Gemiddeld kan Koopman de doorlooptijd met 20 tot 30 procent verkorten. Daar zie ik ook voor ACM nog veel mogelijkheden in. Dat bespaart onze klanten enorm veel geld.”

Foto: Robin Britstra