Wat betekent het Internet of Things voor de autodealer?

Je hoeft maar even te kijken om te zien dat voertuigtechnologie de laatste jaren enorme sprongen heeft gemaakt. Bluetooth, Apple, CarPlay, Android Auto en tientallen andere technologieën hebben onze auto’s connected gemaakt, en onderdeel van een netwerk. Dat biedt kansen in de showroom.

Connectiviteit is een drijvende kracht voor de automotive sector en is de kern van wat ook wel bekend staat als het Internet of Things (IoT). In auto’s is dat de draadloze verbinding tussen voertuigen en hun omgeving, maar ook de verbinding tussen de klant en de dealer. Door die connectiviteit vindt er een belangrijke verschuiving plaats in de autoretail dankzij het ‘internet der dingen’.

Autonoom rijden en autotech

Autonome rijfuncties zijn het meest voor de hand liggende voorbeeld van IoT in de auto. Daarnaast zijn er talloze andere aspecten van IoT in de auto zoals wifi-hotspots die gebruikmaken van draadloze verbindingen. Ook software-updates vinden tegenwoordig steeds vaker plaats ‘over the air’. Retailers kunnen deze technologie promoten bij autokopers en de voordelen van het gebruik ervan aantonen. Dat is de richting die de autoverkoop op gaat: inzoomen op de details in plaats van een breed verhaal vertellen over de auto.

Preventief onderhoud en reparaties

Elke sensor en module in een auto is verbonden met een eigen voertuignetwerk en een deel ervan ook met een extern netwerk. Wanneer een defect of potentieel probleem wordt geconstateerd, of wanneer het tijd is voor onderhoud op basis van real-time monitoring, stuurt het voertuig die data naar de werkplaats. Of naar een app op je smartphone. Zo zijn ook voertuig ‘gezondheidsrapporten’ beschikbaar in de app met dank aan IoT. Dit alles wordt een centrale plek voor het verzamelen van data door service-afdelingen zodat dealers in potentie ook klanten kunnen bellen wanneer er problemen zijn – lang voordat de waarschuwingslampjes gaan branden.

Ook Frank Leemkuil van Micpoint met MyFMS ziet kansen, en niet alleen voor de merkdealer: “Zodra de onderhoudsinformatie vanuit de fabrikant meer wordt vrijgegeven, dus zodra er een generieke ontsluiting is, kan je ook als universeel garagebedrijf veel meer inspelen op onderhoudskansen door proactief de klant te benaderen. Zo kan je bijvoorbeeld veel beter preventief onderhoud inplannen en je daarmee onderscheiden van andere garagebedrijven. De opkomst van connectiviteit gaat dat proces zeker versnellen.”

Gericht adverteren

Het grootste voordeel van connectiviteit door IoT is misschien wel de mogelijkheid tot adverteren. Connected voertuigen kunnen worden gebruikt om specifieke doelgroepen te benaderen met gerichte acties. Wanneer bijvoorbeeld het moment van een onderhoudsinterval is verstreken kan de klant door middel van advertenties worden aangemoedigd om een onderhoudsafspraak in te plannen. Bij hogere kilometerstanden kunnen de advertenties worden gebruikt om de nieuwste automodellen te promoten of financieringen onder de aandacht te brengen voor de aanschaf van een nieuwe auto zodat toekomstig onderhoud kan worden voorkomen. Tot slot kan ook techniek als virtual reality helpen om autokopers te informeren en instrueren over de verschillende opties op een voertuig. Het kan de koopervaring verkorten en klanten echt op weg helpen waardoor een meer transparant en betrouwbaar verkoopproces ontstaat.

De scheiding tussen het persoonlijke profiel van de bestuurder en dat van de auto komt hiermee te vervallen. Alles is met elkaar verbonden. Advertenties kunnen worden vertoond op een tablet, smartphone, personal computer, op het werk of op kantoor. Met dit soort connectiviteit zijn de marketingopties voor dealerbedrijven zowat onbeperkt om creatief aan de slag te gaan met het advertentiebeleid voor sales en service.

Wat betekent het Internet of Things voor de autodealer? - Automobielmanagement.nl

Wat betekent het Internet of Things voor de autodealer?

Je hoeft maar even te kijken om te zien dat voertuigtechnologie de laatste jaren enorme sprongen heeft gemaakt. Bluetooth, Apple, CarPlay, Android Auto en tientallen andere technologieën hebben onze auto’s connected gemaakt, en onderdeel van een netwerk. Dat biedt kansen in de showroom.

Connectiviteit is een drijvende kracht voor de automotive sector en is de kern van wat ook wel bekend staat als het Internet of Things (IoT). In auto’s is dat de draadloze verbinding tussen voertuigen en hun omgeving, maar ook de verbinding tussen de klant en de dealer. Door die connectiviteit vindt er een belangrijke verschuiving plaats in de autoretail dankzij het ‘internet der dingen’.

Autonoom rijden en autotech

Autonome rijfuncties zijn het meest voor de hand liggende voorbeeld van IoT in de auto. Daarnaast zijn er talloze andere aspecten van IoT in de auto zoals wifi-hotspots die gebruikmaken van draadloze verbindingen. Ook software-updates vinden tegenwoordig steeds vaker plaats ‘over the air’. Retailers kunnen deze technologie promoten bij autokopers en de voordelen van het gebruik ervan aantonen. Dat is de richting die de autoverkoop op gaat: inzoomen op de details in plaats van een breed verhaal vertellen over de auto.

Preventief onderhoud en reparaties

Elke sensor en module in een auto is verbonden met een eigen voertuignetwerk en een deel ervan ook met een extern netwerk. Wanneer een defect of potentieel probleem wordt geconstateerd, of wanneer het tijd is voor onderhoud op basis van real-time monitoring, stuurt het voertuig die data naar de werkplaats. Of naar een app op je smartphone. Zo zijn ook voertuig ‘gezondheidsrapporten’ beschikbaar in de app met dank aan IoT. Dit alles wordt een centrale plek voor het verzamelen van data door service-afdelingen zodat dealers in potentie ook klanten kunnen bellen wanneer er problemen zijn – lang voordat de waarschuwingslampjes gaan branden.

Ook Frank Leemkuil van Micpoint met MyFMS ziet kansen, en niet alleen voor de merkdealer: “Zodra de onderhoudsinformatie vanuit de fabrikant meer wordt vrijgegeven, dus zodra er een generieke ontsluiting is, kan je ook als universeel garagebedrijf veel meer inspelen op onderhoudskansen door proactief de klant te benaderen. Zo kan je bijvoorbeeld veel beter preventief onderhoud inplannen en je daarmee onderscheiden van andere garagebedrijven. De opkomst van connectiviteit gaat dat proces zeker versnellen.”

Gericht adverteren

Het grootste voordeel van connectiviteit door IoT is misschien wel de mogelijkheid tot adverteren. Connected voertuigen kunnen worden gebruikt om specifieke doelgroepen te benaderen met gerichte acties. Wanneer bijvoorbeeld het moment van een onderhoudsinterval is verstreken kan de klant door middel van advertenties worden aangemoedigd om een onderhoudsafspraak in te plannen. Bij hogere kilometerstanden kunnen de advertenties worden gebruikt om de nieuwste automodellen te promoten of financieringen onder de aandacht te brengen voor de aanschaf van een nieuwe auto zodat toekomstig onderhoud kan worden voorkomen. Tot slot kan ook techniek als virtual reality helpen om autokopers te informeren en instrueren over de verschillende opties op een voertuig. Het kan de koopervaring verkorten en klanten echt op weg helpen waardoor een meer transparant en betrouwbaar verkoopproces ontstaat.

De scheiding tussen het persoonlijke profiel van de bestuurder en dat van de auto komt hiermee te vervallen. Alles is met elkaar verbonden. Advertenties kunnen worden vertoond op een tablet, smartphone, personal computer, op het werk of op kantoor. Met dit soort connectiviteit zijn de marketingopties voor dealerbedrijven zowat onbeperkt om creatief aan de slag te gaan met het advertentiebeleid voor sales en service.