ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) en infotainmentsystemen hebben de laatste tien jaar misschien wel de grootste vooruitgang in autotechnologie laten zien. Meer dan een derde van de Britse automobilisten (35 procent) weet echter niet hoe je die technologie optimaal benut. Twintig procent geeft aan dat ze minder dan de helft van alle tech aan boord gebruiken. Tien procent begrijpt er slechts een fractie van en rijdt simpelweg in de auto zonder gebruik te maken van alle features.
Gebrek aan uitleg
Belangrijkste oorzaak van al die onkunde lijkt het gebrek aan uitleg te zijn in de showroom. 71 procent van de ondervraagde bestuurders heeft het gevoel dat ze niet voldoende over alle mogelijkheden zijn geïnformeerd door de dealer toen ze de auto kochten. Daar komt nog eens bij dat maar liefst een kwart helemaal geen uitleg kreeg over alle tech in de auto en hoe die gebruikt moet worden.
Kleinste details
Voor slimme retailers geldt dat zij hun voordeel kunnen doen met dit kennisgat. De gemiddelde autokoper heeft zich al lang uitgebreid geïnformeerd op het internet over alle mogelijke merken, modellen, specificaties en uitvoeringen. Het verschil wordt gemaakt ín de showroom waar de autoverkoper in staat moet zijn de koper tot in de kleinste details te informeren over de nieuwste technologie. Anders gezegd: een auto verkoop je al lang niet meer met een praatje over de radio die er in zit of de elektrische ramen. Kennis van de nieuwste technologie en het talent om dit in gewonemensentaal uit te leggen is cruciaal geworden in het verkoopproces.