‘Leadvolume met 40 procent gedaald’

In Nederland zien enkele importeurs het leadvolume dalen met 40 procent constateert marketingspecialist Paul de Vries. Toch zijn er kansen. Autobedrijven die online actief zijn kunnen ook in tijden van minder leads de sales op peil houden, of op z’n minst de belangstelling vasthouden tot wanneer de crisis voorbij. Dat ervaart ook de Duitse marktplaats Heycar.

Bij Marktplaats is het aantal auto gerelateerde zoekopdrachten nog altijd hoog, maar het vertaalt zich niet zozeer in meer leads laat woordvoerder Paul de Vries weten: “Het is nu eenmaal niet de tijd om massaal auto’s te kopen. Ik zie bij een aantal importeurs waar we vanuit #DCDW mee samenwerken een daling van 40 procent in het leadvolume. Aan de andere kant is de kwaliteit van de leads díe je hebt wel goed. Dat zijn bijvoorbeeld de kopers die in deze tijden niet in de trein of bus willen zitten maar liever veilig in hun eigen auto. Kortom, je kan nog steeds auto’s verkopen. De showrooms zijn open en met de nodige voorzorgsmaatregelen kan je er nog altijd klanten ontvangen.”

Koesteren

Elders in Europa is de situatie vergelijkbaar. Data van verkoopsite Heycar, dat afgelopen augustus met ondersteuning van Daimler en Volkswagen werd gelanceerd, laat zien dat autokopers nog steeds op zoek zijn naar een nieuwe aanschaf. Weinig klanten in de showrooms wil dus niet zeggen dat je als dealer helemaal geen zaken meer kan doen. “Iedereen weet dat er bij strengere overheidsmaatregelen minder telefoontjes en e-mails binnenkomen,” zegt commerciële baas Karen Hilton. “Maar aan de huidige situatie komt ooit een einde en als dat gebeurt moet je er als dealer klaar voor zijn om direct weer verder te bouwen. Het is daarom slim om te kijken naar het aantal mensen dat nog steeds belangstelling toont in de aanschaf van een auto. Dat is in feite een bron van bestaande klanten die je moet koesteren, en waar je nu of in de komende maande zaken mee kan doen. Uit onze data blijkt dat mensen zich nog steeds online oriënteren op een aanschaf, het aantal views is hoog zeker nu iedereen thuis zit.”

‘Leadvolume met 40 procent gedaald’ - Automobielmanagement.nl

‘Leadvolume met 40 procent gedaald’

In Nederland zien enkele importeurs het leadvolume dalen met 40 procent constateert marketingspecialist Paul de Vries. Toch zijn er kansen. Autobedrijven die online actief zijn kunnen ook in tijden van minder leads de sales op peil houden, of op z’n minst de belangstelling vasthouden tot wanneer de crisis voorbij. Dat ervaart ook de Duitse marktplaats Heycar.

Bij Marktplaats is het aantal auto gerelateerde zoekopdrachten nog altijd hoog, maar het vertaalt zich niet zozeer in meer leads laat woordvoerder Paul de Vries weten: “Het is nu eenmaal niet de tijd om massaal auto’s te kopen. Ik zie bij een aantal importeurs waar we vanuit #DCDW mee samenwerken een daling van 40 procent in het leadvolume. Aan de andere kant is de kwaliteit van de leads díe je hebt wel goed. Dat zijn bijvoorbeeld de kopers die in deze tijden niet in de trein of bus willen zitten maar liever veilig in hun eigen auto. Kortom, je kan nog steeds auto’s verkopen. De showrooms zijn open en met de nodige voorzorgsmaatregelen kan je er nog altijd klanten ontvangen.”

Koesteren

Elders in Europa is de situatie vergelijkbaar. Data van verkoopsite Heycar, dat afgelopen augustus met ondersteuning van Daimler en Volkswagen werd gelanceerd, laat zien dat autokopers nog steeds op zoek zijn naar een nieuwe aanschaf. Weinig klanten in de showrooms wil dus niet zeggen dat je als dealer helemaal geen zaken meer kan doen. “Iedereen weet dat er bij strengere overheidsmaatregelen minder telefoontjes en e-mails binnenkomen,” zegt commerciële baas Karen Hilton. “Maar aan de huidige situatie komt ooit een einde en als dat gebeurt moet je er als dealer klaar voor zijn om direct weer verder te bouwen. Het is daarom slim om te kijken naar het aantal mensen dat nog steeds belangstelling toont in de aanschaf van een auto. Dat is in feite een bron van bestaande klanten die je moet koesteren, en waar je nu of in de komende maande zaken mee kan doen. Uit onze data blijkt dat mensen zich nog steeds online oriënteren op een aanschaf, het aantal views is hoog zeker nu iedereen thuis zit.”