In ons land verkocht Dacia vorig jaar 3.076 auto’s wat een marktaandeel van slechts 0,7 procent betekent. Vooral in Frankrijk zelf struikel je vaak over de Dacia’s terwijl de goedkope auto ook op de Britse wegen een veel-voorkomend verschijnsel is.

Zonder compromis

Dacia is al in 1966 opgericht in Roemenië en werd in 1999 overgenomen door Renault. De Franse autobouwer wilde daarmee, naar eigen zeggen voor ’t eerst in de auto-industrie, een concept binnenhalen waarbij low-cost vanaf het ontwerp het leidende beginsel was en is. “Zonder compromis voor de betrouwbaarheid en veiligheid werd optimaliseren van de kosten in alle fasen van de conceptie van een voertuig het uitgangspunt,’’ verwoordt Renault in een bericht over het 15-jarig jubileum.

Elektrificering

Dat alles leidde in 2004 tot de lancering van de Logan ‘met alle essentiële uitrusting en een onverslaanbare prijs die te vergelijken is met die van een tweedehands auto.’ Vanaf 2005 is die Logan onafgebroken te koop in heel Europa en inmiddels zijn er 1,8 miljoen exemplaren van afgeleverd. Het gamma is sindsdien uitgebreid met de Sandero, de Sandero Stepway en de SUV Duster gevolgd door de Logan MCV, de Lodgy en de Dokker. Het jubileum wordt nu gevierd met een limited special edition in Blue Iron. Dacia begeeft zich bovendien ook op de weg van de elektrificering met de stadsauto Spring die in eerste instantie een bereik krijgt van 200 kilometer.