“Net als iedereen nemen we extra hygiënemaatregelen om het personeel en de klant te beschermen. Vaker handen wassen, het dragen van latex handschoenen, gebruikmaken van stuur- en stoelhoezen voor eenmalig gebruik. We houden ons aan alle richtlijnen van het RIVM, veel meer kun je niet doen. We zijn erg secuur in het ontsmetten van het stuur, de pookknop, handrem, deurgrepen en de sleutel. En we houden ons aan de onderlinge afstand van anderhalve meter. Het zijn eigenlijk de iedereen bekende, praktische maatregelen. De openingstijden hebben we niet veranderd, we zijn net als altijd zes dagen van de week geopend. Om te kunnen voldoen aan de anderhalve meter-regel, zijn we wel in twee ploegen koffie- en lunchpauze gaan houden. Hoe minder mensen bij elkaar, hoe beter.”

De klantvriendelijkheid bleef hoog in het vaandel staan, maar wel met aanpassingen. “Wij hebben plastic schermen opgehangen bij de balie,” vertelt Sebastiaan Touwslager. “En overal staan flesjes met ontsmettingsmiddel. We ontsmetten de binnenkant van de auto als we ermee klaar zijn en we laten mensen op één plaats wachten op hun auto. Ze mogen niet meer in de buurt van de werkplaats komen.”

Bedrijfsrendement

Naast alle praktische zaken is de grote vraag natuurlijk hoe lang de lockdown zou gaan duren en welk effect dit zou hebben op het bedrijfsrendement. Sjaak Melissant: “Een andere auto kopen is misschien niet het eerste wat je gaat doen in deze coronacrisis. Maar ondanks het onduidelijke toekomstbeeld mogen wij niet klagen. Het eerste kwartaal was goed. Eind maart, begin april kregen we een omzetdip, maar de laatste maand zijn we met het aantal verkochte auto’s weer terug op ons oude niveau van voor de lockdown.”

“We hebben geen gebruik hoeven te maken van extern geld, wel van de door de overheid gegeven mogelijkheden. Allereerst was dat de NOW-regeling, de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid waardoor werkgevers tot maximaal 90 procent van hun loonkosten vergoed krijgen als ze verwachten ten minste 20 procent omzet te verliezen over vier maanden door de coronacrisis. Ten tweede is er de mogelijkheid van de uitgestelde BTW-afdracht. Dat helpt ons om het bedrijfsrendement in deze crisis niet te veel terug te laten lopen.”

Bovendrijven

Goed beschouwd zijn de maatregelen dus hetzelfde als vrijwel alle ondernemers in Nederland ze hebben. “Om de autoverkoop zo veel mogelijk op peil te houden, zijn we proefritten gaan organiseren op locatie. Het is tijdsintensiever, maar werkt wel. De klant waardeert onze inzet en het meedenken over ‘social distancing’ en het vermijden van eventuele besmetting. De haal- en brengservice voor de werkplaats hadden we al, maar die hebben we ook geïntensiveerd”, aldus Sebastiaan Touwslager. Sjaak Melissant vult aan: “Toch zie ik dat oude wetten ook in deze, moeilijke tijd weer opgang doen. De sterken komen bovendrijven. Ik doel op onze relatie met onze klantenkring, die we in ons ruim 20-jarige bestaan hebben opgebouwd. Ze blijven ons trouw en ondanks de crisis blijven alle contacten gewoon doorgaan.”

“Onze formule is simpel: snel reageren en doen wat je belooft. Dat hebben we altijd gedaan en het werpt zijn vruchten af. Klanten komen bij ons terug! We blijven gewoon auto’s verkopen, deze maand zitten we alweer op hetzelfde aantal verkopen als voor de crisis. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst, zodat we hopelijk de coronadip snel kunnen vergeten. Natuurlijk doen we het allemaal wel met een eigentijdse uitstraling. Ik ben zelf meer van het persoonlijke contact, maar we blijven voortdurend werken aan onze presentatie. Een auto kopen kan een klant overal. De social media spelen daarin een belangrijke rol, klanten en andere geïnteresseerden kunnen zien wat we de hele dag aan het doen zijn. Het is geen ijdeltuiterij van onze kant, maar creëert een gevoel van samenhorigheid. Het is een oud gegeven dat mensen na hun aankoop hun beslissing bevestigd willen zien door de reclame-uitingen. Vroeger waren dat de krantenadvertenties, tegenwoordig de social media.” Nuchtere taal van nuchtere ondernemers, die zich met verve door de coronatijd slaan.

Dit artikel verscheen eerder in AM juni 2020.