Even concreet: het Kia-dealerbedrijf in Naaldwijk, dat per 1 juni is geopend, is de meest recente uitbreiding en het is de drieëndertigste vestiging van Zeeuw & Zeeuw. Er zijn dealerschappen van de merken Renault, Dacia, Nissan, Mitsubishi, Ford en Kia en in 2019 zijn iets meer dan tienduizend nieuwe auto’s verkocht. Alle vestigingen zitten in de Randstad, met Utrecht als meest oostelijke uitschieter. Uiteraard zijn er aanverwante bedrijven, zoals een schadebedrijf, een leasemaatschappij en een heel actieve verzekeringstak.

Sterke scheiding

Mooi, maar wat is er zo anders dan bij andere dealergroepen? CEO Jan Hofstede steekt van wal: “Wij kiezen bewust voor een sterke scheiding van de merken, in tegenstelling tot de typische ‘multi-merken-bedrijven’. Pakweg 95 procent van onze mensen werkt voor één merk. De uitzonderingen zijn het schadebedrijf, de centrale inkoop van alles wat niet direct met auto’s heeft te maken en de verzekeringstak. Plus ikzelf. Per merk hebben we één merkdirecteur en ook sales support en marketing zijn gescheiden. We hebben zelfs een financial controller per merk. Zo streven we naar voldoende schaalgrootte per merk. Elk van de merken die wij voeren, is volume-georiënteerd en het zijn zo ook directe concurrenten van elkaar. Dit betekent dat we per merk voldoende volume moeten halen. Elk merk heeft bovendien zo zijn typische interne zaken, waar andere merken zich niet mee hebben te bemoeien. Dat kan niet zomaar in elkaar overlopen. Een gevolg van deze scheiding is dat het hele concern minder kwetsbaar is voor bepaalde trends. Als het bij één merk ineens even minder goed gaat, dan heeft dat geen effect op de rest. Het is onze ambitie om per merk zo efficiënt mogelijk te zijn. Daarbij zijn wij met name sterk in de benadering van de particuliere en kleinzakelijke markt, al werken we via Forward Lease met operational leasing natuurlijk ook voor grote klanten”.

Zo persoonlijk mogelijk

Er is meer waardoor Zeeuw & Zeeuw zich onderscheidt. “Wij doen alles zelf! We zijn niet afhankelijk van allerhande bureautjes en zogenaamde specialisten. We maken dus onze eigen website en bedenken vaak onze eigen acties, los van wat de merken afzonderlijk doen. Juist als je snel groeit, dan is het belangrijk de lijntjes met het personeel zo kort mogelijk te houden. Ik maak met enige regelmaat zelf vlogs die per mail aan al het personeel worden aangeboden. Vaak is dat in de vorm van een interviewtje met iemand uit het bedrijf. Ik wil dat iedereen binnen het concern weet wat er allemaal speelt. Vooral in de coronatijd was dat uitermate nuttig. Dat vroeg gewoon om veel en directe communicatie, ook om onnodige onrust zoveel mogelijk te voorkomen. Zo hebben we kans gezien bepaalde projecten, die eigenlijk voor later in het jaar gepland stonden, alvast naar voren te trekken, omdat we er de tijd voor hadden toen de verkoop even wat minder was”.

Ambitieuze mensen

“Ons personeelsbeleid is ook wat anders. Wij kiezen graag voor jonge, enthousiaste mensen, die de ambitie hebben om verder te groeien. Die mogelijkheid bieden we graag. We zijn nu groot genoeg om mensen binnen Zeeuw & Zeeuw stappen te laten zetten. Om dat te bevorderen hebben we een trainster aangesteld. Die houdt geen vage theoretische verhalen, maar ontwikkelt competenties in de dagelijkse praktijk. Met die doorstroommogelijkheid ontwikkelen we ook meer loyaliteit bij de mensen die het betreft. Het werkt twee kanten op, want zo investeren we in mensen en we hebben daar zelf weer profijt van. Overigens is het ook zo dat je als organisatie moet zorgen dat de echt goede en ambitieuze mensen wel de kansen krijgen óm door te groeien. Er moet dus af en toe ruimte zijn in de top van de organisatie, juist ook om je beste mensen binnen te houden”.

Vier goede doelen

Er is nog een vlak waarop Zeeuw & Zeeuw zich onderscheidt. “Wij werken nauw samen met vier goede doelen. Dat zijn AMREF Flying Doctors, Stichting ‘Het vergeten kind’, Stichting Hartekind en ‘Make a wish’. Als mensen bij ons een auto kopen, dan laten we hen kiezen aan welk van deze goede doelen we een donatie mogen doen. Soms haken we in op acties van een van deze organisaties. Via AMREF hebben we vorig jaar met twee man meegedaan aan de ‘Afrika Classic’, een fietstocht ergens in Afrika, in dit geval in Tanzania. Wij spelen een rol in onze maatschappij en zo doen we iets vóór de maatschappij. Iets totaal anders is onze betrokkenheid als sponsor bij het Feyenoord eredivisie basketbalteam. Dat doen we al jaren. Hier hebben we een aantal malen per jaar de mogelijkheid om gasten uit te nodigen, die een basketbalwedstrijd op hoog niveau kunnen meemaken. Daarvoor kiezen wij nou eens niet de grote zakelijke klanten uit, maar juist particuliere automobilisten en kleinzakelijke klanten. Ook al weten ze niks van basketbal, toch zijn dat voor veel klanten onvergetelijke evenementen”.

Elektrische toekomst?

Zeeuw & Zeeuw ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Hofstede: “Ja, het aantal volledig elektrische auto’s gaat beslist groeien. Wij lopen daarin enigszins voorop, want Nissan en Renault waren krap tien jaar geleden de pioniers op dit vlak, maar vlak nu ook Kia niet uit. Ford komt daar nog bij, maar dat wordt wel 2021. In 2019 was iets meer dan 10 procent van onze verkoop een volledig elektrische auto. We schatten dat dit in 2025 veertig tot vijftig procent zal zijn, wat overigens wat minder is dan de importeurs verwachten”.

Dit artikel verscheen eerder in AM juni 2020.