Autobedrijf John van der Rijt: ‘Ik kan het woord leads niet meer horen’

interview

Er zijn nog steeds autoliefhebbers in Nederland en er is nog altijd een markt voor exclusieve, sportieve auto’s. Dat blijkt wel uit het verhaal van ondernemer John van der Rijt. Maar je moet er wel wat voor doen om klanten te trekken. En je eigen koers durven te varen. We praten over de macht van occasionportals, vloggen, internetfraude en passie hebben voor je vak.

Wie boven het maaiveld uitsteekt trekt ook de aandacht van mindere goden die een graantje willen meepikken van je succes. Dat heeft ook John van der Rijt gemerkt van het gelijknamige autobedrijf in Uden. Hij werd geconfronteerd met oplichters die onder zijn naam nep-advertenties plaatsten voor exclusieve auto’s. Kopers werd via WhatsApp gevraagd een aanbetaling te doen en zij konden vervolgens naar hun centen fluiten. Er is inmiddels aangifte gedaan bij de politie. Het toont weer eens aan dat de goede naam die je in tientallen jaren met bloed, zweet en tranen hebt opgebouwd door dag en nacht keihard te werken een kwetsbaar bezit is. Want wie het mooie pand ziet en de exclusieve auto’s in de showroom kan makkelijk denken dat het succes je komt aanwaaien. Maar dat is een illusie.

Van der Rijt komt uit een horecafamilie, ging ervan uit dat hij zelf ook in de horeca terecht zou komen en deed zelfs een horeca-opleiding. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. “Ik ben in 1996 officieel begonnen met het autobedrijf, toen ik 22 was. Maar daarvoor was ik al hobbymatig aan het handelen in auto’s. Het begon letterlijk met één auto, dat werden er twee, drie. Was ik ontzettend trots op.” Groei was echter nooit een doel op zich, eerder een gevolg van tevreden klanten en alle verdiensten investeren in de voorraad en de onderneming. “Ik had in die tijd zelfs niet eens een eigen auto, vond ik zonde van het geld.”

Alleen maar drukker

De ondernemende veertiger groeide op in de tijd van de ‘hot hatches’. Bijna elk merk had wel een sportieve versie in het assortiment, van de Renault Clio 16V tot iconen als de Golf VR6, Opel Astra GSI, Peugeot 205 GTI, Ford Escort RS Turbo en nog vele anderen. Inmiddels staat er in Uden zelfs een mooie collectie van deze klassiekers uit de jaren ‘80 en ‘90, waaronder een Renault 5 GT Turbo en een BMW e30 M3. Het zijn jeugdherinneringen. De auto’s zijn in privébezit en in principe niet te koop.

Die passie voor sportieve auto’s zien we terug in de hedendaagse showroom waar wél alles te koop is. Hier staan de sportieve topmodellen van vooral BMW, Audi en Mercedes. M5, RS6 en AMG. Duitse import, jonge occasions veelal in het prijssegment tussen de 50 en 100 duizend euro. Juist in dit segment is Van der Rijt succesvol. “Zelfs in de afgelopen perioden met corona werd het bij ons alleen maar drukker. Sommige auto’s, waaronder een aantal Golf’s GTI, verkopen we zo snel dat ze het internet niet eens halen.” Het klantenbestand bestaat uit opvallend veel ondernemers. Klanten die zichzelf privé een mooie aanschaf gunnen. “Maar we verkopen ook aan particulieren die er keihard voor hebben gespaard.” Wat alle klanten gemeen hebben is dat ze veeleisend zijn. “Ze willen alleen de juiste uitvoering met de juiste accessoires en de juiste kleur. Alles moet kloppen.”

Portals

Als zelfstandig ondernemer is Van der Rijt in staat zijn eigen keuzes te maken en de koers uit te zetten die past bij zijn bedrijf en persoon. Dat wil niet zeggen dat hij op zijn eigen  eilandje zit, los van de buitenwereld. Integendeel. Via belangenorganisatie VASS (Verenigde Autobedrijven Samen Sterk), die is opgezet door echtgenote Mirjam van der Rijt probeert men juist meer samen op te trekken met branchegenoten op gebieden waar dat profijtelijk is. Dat brengt ons bij een pijnpunt: de manier waarop de grote occasionportals omgaan met hun adverteerders. “In het begintijd van de advertentiesites werd je als klant met alle egards behandeld en waren de tarieven alleszins redelijk. We hebben ze als branche groot gemaakt, dat is ook prima, maar nu zien ze je als klein familiebedrijf niet meer staan.”

Leads

AutoTrader is onderdeel van AutoScout24 en vorig jaar zorgde de joint venture tussen AutoTrack en Gaspedaal voor reuring. In oktober kwam Autowereld onder hetzelfde dak. Volgens Van der Rijt is er door alle overnames en schaalvergroting sprake van gedwongen winkelnering bij Autoscout24. “Willen we bij Autoscout24 adverteren dan zijn we verplicht om ook bij AutoTrader het abonnement af te nemen. Daar komt bij dat de prijzen exorbitant zijn gestegen voor een product dat hetzelfde is gebleven, dit is enigszins vreemd te noemen. Tevens is bijvoorbeeld www.rijtautos.nl bij mijn eigen advertenties op Autoscout24 nauwelijks vindbaar. Terwijl we ook betalen om daar onze eigen website zichtbaar te hebben. Je hoort ze alleen maar over de leads die ze aanleveren, dat is vanuit de portals natuurlijk het lijntje naar ons om maar te blijven adverteren. Maar wanneer is een lead een lead? Volgens de portals nogal snel. Over de transparantie van een lead heb ik ook zeker mijn twijfels.” Met Marktplaats is hij helemaal even gestopt, alhoewel men wel in gesprek is met het bedrijf. “Vond ik heel spannend, stoppen met adverteren, maar het heeft totaal geen invloed gehad op de verkoopcijfers.”

31.000 YouTube-abonnees

Van der Rijt merkt tegelijkertijd dat de aanwas vanuit social media wél toeneemt. Met ruim 22.000 volgers op Instagram, 22.000 volgers op Facebook en 31.000 YouTube-abonnees is de bekendheid de laatste jaren flink gegroeid. Een 50 minuten durende video over ‘960 pk ophalen in Duitsland’ werd al 81.000 keer bekeken. Het is de nieuwe manier van adverteren. “Die Golf’s GTI waar ik het al over had heb ik verkocht aan mensen die ons op social media volgen.” Van der Rijt merkt dat volgers op social media ook echt betrokken zijn bij het bedrijf. Het zijn fans. “Ze weten alles van ons, wat we te koop hebben en welke reparaties we bijvoorbeeld in de werkplaats uitvoeren. Social media is een heel krachtig instrument om mensen aan je bedrijf te binden.”

De inspiratie om zo’n twee jaar geleden met vloggen te beginnen kwam uit onverwachte hoek. “Onze kinderen zijn fan van Enzo Knol. Ik keek over de schouder wel eens mee en dat bracht me op het idee: wij hebben exclusieve auto’s te koop die mensen graag willen zien dus waarom zou je deze passie niet delen?” Makkelijk was dat eerste begin niet. “Het is echt raar om jezelf te filmen .” Van der Rijt doet alle social media zelf. Ontzettend leuk om te doen, kost wel heel veel tijd. Niet alleen het filmen en monteren, ook het afhandelen van alle reacties. “Maar goed, ik wil die passie nu eenmaal delen. Dat maak het elke dag weer de moeite waard.”

Dit artikel verscheen eerder in AM juli/augustus 2020

Autobedrijf John van der Rijt: ‘Ik kan het woord leads niet meer horen’ - Automobielmanagement.nl

Autobedrijf John van der Rijt: ‘Ik kan het woord leads niet meer horen’

interview

Er zijn nog steeds autoliefhebbers in Nederland en er is nog altijd een markt voor exclusieve, sportieve auto’s. Dat blijkt wel uit het verhaal van ondernemer John van der Rijt. Maar je moet er wel wat voor doen om klanten te trekken. En je eigen koers durven te varen. We praten over de macht van occasionportals, vloggen, internetfraude en passie hebben voor je vak.

Wie boven het maaiveld uitsteekt trekt ook de aandacht van mindere goden die een graantje willen meepikken van je succes. Dat heeft ook John van der Rijt gemerkt van het gelijknamige autobedrijf in Uden. Hij werd geconfronteerd met oplichters die onder zijn naam nep-advertenties plaatsten voor exclusieve auto’s. Kopers werd via WhatsApp gevraagd een aanbetaling te doen en zij konden vervolgens naar hun centen fluiten. Er is inmiddels aangifte gedaan bij de politie. Het toont weer eens aan dat de goede naam die je in tientallen jaren met bloed, zweet en tranen hebt opgebouwd door dag en nacht keihard te werken een kwetsbaar bezit is. Want wie het mooie pand ziet en de exclusieve auto’s in de showroom kan makkelijk denken dat het succes je komt aanwaaien. Maar dat is een illusie.

Van der Rijt komt uit een horecafamilie, ging ervan uit dat hij zelf ook in de horeca terecht zou komen en deed zelfs een horeca-opleiding. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. “Ik ben in 1996 officieel begonnen met het autobedrijf, toen ik 22 was. Maar daarvoor was ik al hobbymatig aan het handelen in auto’s. Het begon letterlijk met één auto, dat werden er twee, drie. Was ik ontzettend trots op.” Groei was echter nooit een doel op zich, eerder een gevolg van tevreden klanten en alle verdiensten investeren in de voorraad en de onderneming. “Ik had in die tijd zelfs niet eens een eigen auto, vond ik zonde van het geld.”

Alleen maar drukker

De ondernemende veertiger groeide op in de tijd van de ‘hot hatches’. Bijna elk merk had wel een sportieve versie in het assortiment, van de Renault Clio 16V tot iconen als de Golf VR6, Opel Astra GSI, Peugeot 205 GTI, Ford Escort RS Turbo en nog vele anderen. Inmiddels staat er in Uden zelfs een mooie collectie van deze klassiekers uit de jaren ‘80 en ‘90, waaronder een Renault 5 GT Turbo en een BMW e30 M3. Het zijn jeugdherinneringen. De auto’s zijn in privébezit en in principe niet te koop.

Die passie voor sportieve auto’s zien we terug in de hedendaagse showroom waar wél alles te koop is. Hier staan de sportieve topmodellen van vooral BMW, Audi en Mercedes. M5, RS6 en AMG. Duitse import, jonge occasions veelal in het prijssegment tussen de 50 en 100 duizend euro. Juist in dit segment is Van der Rijt succesvol. “Zelfs in de afgelopen perioden met corona werd het bij ons alleen maar drukker. Sommige auto’s, waaronder een aantal Golf’s GTI, verkopen we zo snel dat ze het internet niet eens halen.” Het klantenbestand bestaat uit opvallend veel ondernemers. Klanten die zichzelf privé een mooie aanschaf gunnen. “Maar we verkopen ook aan particulieren die er keihard voor hebben gespaard.” Wat alle klanten gemeen hebben is dat ze veeleisend zijn. “Ze willen alleen de juiste uitvoering met de juiste accessoires en de juiste kleur. Alles moet kloppen.”

Portals

Als zelfstandig ondernemer is Van der Rijt in staat zijn eigen keuzes te maken en de koers uit te zetten die past bij zijn bedrijf en persoon. Dat wil niet zeggen dat hij op zijn eigen  eilandje zit, los van de buitenwereld. Integendeel. Via belangenorganisatie VASS (Verenigde Autobedrijven Samen Sterk), die is opgezet door echtgenote Mirjam van der Rijt probeert men juist meer samen op te trekken met branchegenoten op gebieden waar dat profijtelijk is. Dat brengt ons bij een pijnpunt: de manier waarop de grote occasionportals omgaan met hun adverteerders. “In het begintijd van de advertentiesites werd je als klant met alle egards behandeld en waren de tarieven alleszins redelijk. We hebben ze als branche groot gemaakt, dat is ook prima, maar nu zien ze je als klein familiebedrijf niet meer staan.”

Leads

AutoTrader is onderdeel van AutoScout24 en vorig jaar zorgde de joint venture tussen AutoTrack en Gaspedaal voor reuring. In oktober kwam Autowereld onder hetzelfde dak. Volgens Van der Rijt is er door alle overnames en schaalvergroting sprake van gedwongen winkelnering bij Autoscout24. “Willen we bij Autoscout24 adverteren dan zijn we verplicht om ook bij AutoTrader het abonnement af te nemen. Daar komt bij dat de prijzen exorbitant zijn gestegen voor een product dat hetzelfde is gebleven, dit is enigszins vreemd te noemen. Tevens is bijvoorbeeld www.rijtautos.nl bij mijn eigen advertenties op Autoscout24 nauwelijks vindbaar. Terwijl we ook betalen om daar onze eigen website zichtbaar te hebben. Je hoort ze alleen maar over de leads die ze aanleveren, dat is vanuit de portals natuurlijk het lijntje naar ons om maar te blijven adverteren. Maar wanneer is een lead een lead? Volgens de portals nogal snel. Over de transparantie van een lead heb ik ook zeker mijn twijfels.” Met Marktplaats is hij helemaal even gestopt, alhoewel men wel in gesprek is met het bedrijf. “Vond ik heel spannend, stoppen met adverteren, maar het heeft totaal geen invloed gehad op de verkoopcijfers.”

31.000 YouTube-abonnees

Van der Rijt merkt tegelijkertijd dat de aanwas vanuit social media wél toeneemt. Met ruim 22.000 volgers op Instagram, 22.000 volgers op Facebook en 31.000 YouTube-abonnees is de bekendheid de laatste jaren flink gegroeid. Een 50 minuten durende video over ‘960 pk ophalen in Duitsland’ werd al 81.000 keer bekeken. Het is de nieuwe manier van adverteren. “Die Golf’s GTI waar ik het al over had heb ik verkocht aan mensen die ons op social media volgen.” Van der Rijt merkt dat volgers op social media ook echt betrokken zijn bij het bedrijf. Het zijn fans. “Ze weten alles van ons, wat we te koop hebben en welke reparaties we bijvoorbeeld in de werkplaats uitvoeren. Social media is een heel krachtig instrument om mensen aan je bedrijf te binden.”

De inspiratie om zo’n twee jaar geleden met vloggen te beginnen kwam uit onverwachte hoek. “Onze kinderen zijn fan van Enzo Knol. Ik keek over de schouder wel eens mee en dat bracht me op het idee: wij hebben exclusieve auto’s te koop die mensen graag willen zien dus waarom zou je deze passie niet delen?” Makkelijk was dat eerste begin niet. “Het is echt raar om jezelf te filmen .” Van der Rijt doet alle social media zelf. Ontzettend leuk om te doen, kost wel heel veel tijd. Niet alleen het filmen en monteren, ook het afhandelen van alle reacties. “Maar goed, ik wil die passie nu eenmaal delen. Dat maak het elke dag weer de moeite waard.”

Dit artikel verscheen eerder in AM juli/augustus 2020