Of je nu universeel bent of merkdealer, de aftersalesomzet staat steeds meer onder druk. Langere service-intervallen en de komst van elektrische voertuigen zetten druk op de werkplaatsbezetting. Er blijft daarom nog maar één profitcenter over waarin je kunt groeien: de verkoop van occasions.

Rendement scoren

Beheers je de occasionverkoop, dan kun je rendement scoren. Voer je een verkeerd occasionbeleid dan maak je verlies, want van de andere afdelingen moet je het niet hebben. Automotive retailadviseur Michel van Roon, vertelt erover: “Een goede verkoop start bij een goede inkoop. Maar wat moet je bijkopen? Hoe doe jij het in je eigen regio? Binnen CRM ontwikkelden we de Used Car Potentieel Scan. Geef ons je postcode en je RDW-gegevens en wij geven exact aan wat je als autobedrijf moet bijkopen. Daarbij maken we gebruik van het mede door ons ontwikkelde MarketView. MarketView is een softwaretool die op basis van dagelijkse RDW-mutaties, de eigen verkoopprestaties afzet tegen de aankopen gedaan in de eigen regio. Tool en analyse zorgen ervoor dat de inkoop minder op gevoel en ervaring en meer op basis van feiten, getallen en algoritmen plaatsvindt. Voor 1250 euro krijg je de analyse en een jaar toegang tot MarketView.”

Maandelijkse inkomsten

“In 2021 geven we ook extra aandacht aan de marges die worden gerealiseerd. Waar zit nog margepotentieel? Wij zien nog grote kansen in de verkoop van aanvullende diensten zoals verzekeringen, financieringen of onderhoudsabonnementen. Met deze aanvullende diensten kun je maandelijkse inkomsten genereren. In onzekere tijden zijn maandelijkse inkomsten erg welkom. Wil je het maximale resultaat halen uit een verkooptransactie dan bieden we de zogenaamde Cross Sales Potentieel Scan aan. Samen met de ondernemer en zijn team analyseren we welke aanvullende diensten worden verkocht en hoeveel geld die in het laatje brengen. Alle diensten die mogelijk zijn passeren dan de revue, inclusief het zelfontwikkelde auto-onderhoudsabonnement van Car Service Plan”, aldus Michel van Roon, die 2021 ondanks alle onzekerheden met vertrouwen tegemoetziet: “Ondernemers realiseren zich meer dan ooit dat ze moeten schakelen. CRM heeft in de afgelopen jaren bewezen ondernemers effectief te helpen bij het vergroten van hun rendement. In 2021 gaan we graag aan de slag om de basis van het autobedrijf innovatief te versterken.”

Dit artikel is verschenen in de AM Oliebollenspecial 2020.