Europese autokoper geeft voorkeur aan grijze auto

In Europa kiest 25 procent van de autokopers voor een grijs exemplaar. Wereldwijd is wit nog altijd verreweg de populairste kleur voor een auto. 38 procent van alle nieuwe auto’s is wit, gevolgd door zwart met 19 procent en grijs met 15 procent. Dit laat verffabrikant Axalta weten in het jaarlijkse Color Popularity Report.

In Europa is grijs het meest gekozen als autokleur met een aandeel van liefst 25 procent, het hoogste aandeel in de hele wereld. Die kleur is vooral populair in de compact/sport categorie waar bijna één op de drie auto’s grijs is. Zwart staat in ons werelddeel met 21 procent op een tweede plaats. Samen zijn grijs en zwart dus goed voor ongeveer de helft van alle nieuwe auto’s.

Wit
Wereldwijd voert wit bij Axalta al tien jaar de lijst aan, terwijl zwart ook al die jaren op de tweede plaats staat. Grijs wint er dit jaar twee procentpunten bij en begint zwart daarmee aardig te belagen. Dat gaat ten koste van zilver dat met 9 procent nu op een vierde plaats staat. In veel landen wint verder blauw snel aan populariteit, met nu wereldwijd een aandeel van 7 procent.

Parelwit
Bij wit komt parelwit steeds meer in trek terwijl gebroken wit wat terrein moet prijsgeven. Axalta schrijft dat toe aan de populariteit van grote SUV’s en ook pick-ups die vaak in die gradatie wit worden gekocht. In Aziatische landen is wit de absolute topper met 48 procent van het wagenpark. Axalta Coating System heeft haar Color Popularity Report al voor de 68e keer gepubliceerd.

Europese autokoper geeft voorkeur aan grijze auto - Automobielmanagement.nl

Europese autokoper geeft voorkeur aan grijze auto

In Europa kiest 25 procent van de autokopers voor een grijs exemplaar. Wereldwijd is wit nog altijd verreweg de populairste kleur voor een auto. 38 procent van alle nieuwe auto’s is wit, gevolgd door zwart met 19 procent en grijs met 15 procent. Dit laat verffabrikant Axalta weten in het jaarlijkse Color Popularity Report.

In Europa is grijs het meest gekozen als autokleur met een aandeel van liefst 25 procent, het hoogste aandeel in de hele wereld. Die kleur is vooral populair in de compact/sport categorie waar bijna één op de drie auto’s grijs is. Zwart staat in ons werelddeel met 21 procent op een tweede plaats. Samen zijn grijs en zwart dus goed voor ongeveer de helft van alle nieuwe auto’s.

Wit
Wereldwijd voert wit bij Axalta al tien jaar de lijst aan, terwijl zwart ook al die jaren op de tweede plaats staat. Grijs wint er dit jaar twee procentpunten bij en begint zwart daarmee aardig te belagen. Dat gaat ten koste van zilver dat met 9 procent nu op een vierde plaats staat. In veel landen wint verder blauw snel aan populariteit, met nu wereldwijd een aandeel van 7 procent.

Parelwit
Bij wit komt parelwit steeds meer in trek terwijl gebroken wit wat terrein moet prijsgeven. Axalta schrijft dat toe aan de populariteit van grote SUV’s en ook pick-ups die vaak in die gradatie wit worden gekocht. In Aziatische landen is wit de absolute topper met 48 procent van het wagenpark. Axalta Coating System heeft haar Color Popularity Report al voor de 68e keer gepubliceerd.