PSA heeft in Nederland sinds 2017, toen Opel door Groupe PSA werd overgenomen van General Motors, flink huisgehouden in het Nederlandse dealernetwerk. Uiteindelijk zal er een groep van dealers overblijven die bij voorkeur de vier PSA-merken – Peugeot, Citroën, DS en Opel – gaan voeren. PSA Nederland schat dat er plaats is voor circa een kwart van het huidige aantal dealers, hoewel dat aantal en de exacte invulling van de plannen nog niet vaststaan.

Veel veranderd

Maas benadrukt op zijn beurt dat er met name bij Opel de laatste jaren veel is veranderd: “We hebben ons bedrijf volledig gereorganiseerd. Ons in 2017 gelanceerde strategische plan PACE! kende drie overkoepelende doelstellingen: Opel wordt duurzaam winstgevend, Opel wordt elektrisch en Opel gaat mondiaal. We hebben de afgelopen drie jaar op al deze gebieden aanzienlijke vooruitgang geboekt en zijn nu goed gepositioneerd voor de toekomst.’’

Ommmekeer

“Zo’n ommekeer creëren is een teamtaak,’’ voegt hij er aan toe. “Het Opel-team is deze uitdaging aangegaan ook al was het niet altijd gemakkelijk. Zulke ingrijpende veranderingen doorvoeren in een groot bedrijf is niet mogelijk zonder moeilijke beslissingen te nemen en deze consequent door te voeren. En dat is precies één van de redenen waarom ons plan zo goed werkt: we pakten ook de moeilijke kwesties aan, zoals ons productportfolio of de overcapaciteit, en maakten Opel daarmee toekomstbestendig. In Europa, en uiteraard ook in Nederland.’’