BMW wil ‘een gehele online klantenreis creëren die volledig naadloos is: van de configuratie tot het bestellen en door naar de gebruiksfase. Klanten kunnen daarmee de producten en diensten van de groep op de voor hen best mogelijke manier ervaren.’ Dat staat in de nieuwe verkoopstrategie die de Nederlandse sales directeur Pieter Nota bekend heeft gemaakt. BMW Groep gaat de komende jaren flink investeren in de verdere digitalisering van sales en marketing.

Dealers

Nota benadrukt daarbij nog eens dat dat gebeurt in nauwe samenwerking met de dealers. “Als klanten ervoor kiezen om hun data met ons te delen dan kennen we hun wensen en voorkeuren. We weten in welke producten en diensten ze geïnteresseerd kunnen zijn. Met dat als basis kunnen we een individueel aanbod doen, inclusief alle ‘features’ en diensten, vanuit één enkele bron.’’

Aardsconcurrent

BMW Groep heeft afgelopen jaar 2.324.809 voertuigen afgeleverd, 8,4 procent minder dan in 2020. In het vierde kwartaal werden met 686.069 exemplaren weer 3,2 procent meer auto’s afgezet. BMW Groep stelt met het jaarcijfer haar positie als wereldleider bij premium auto’s opnieuw bevestigd te hebben. Voor het merk BMW zelf gaat dat echter niet op. Dat kwam over heel 2020 uit op 2.028.659 auto’s terwijl aardsconcurrent Mercedes-Benz een week geleden bekend maakte 2.164.187 auto’s verkocht te hebben.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding