Er zijn vanzelfsprekend fijnere tijden denkbaar om aan een nieuwe uitdaging te beginnen dan midden in de coronaperiode. Toch kijkt Joost Dekkers met een positief gevoel terug op zijn eerste maanden aan het roer bij Opel Nederland. “Ik heb een warme ontvangst gehad, maar ideaal was het zeker niet om vooral vanachter je laptop te moeten opstarten. De meeste gesprekken verliepen – en verlopen uiteraard nog steeds – op afstand.” Dekkers heeft nog steeds niet alle dealers en nieuwe collega’s ‘echt’ kunnen ontmoeten, vertelt hij. “Voor een korte periode is dat niet zo’n probleem. Het kan soms best efficiënt werken. Maar voor de langere termijn is het onprettig. Ik mis de groepsdynamiek, het echt 1-op-1 kunnen sparren met elkaar. Daar krijg ik juist energie van en dat genereert ook creativiteit. Laten we hopen dat dit snel weer mogelijk is.”

(Tekst loopt door onder de foto)

Nieuwe uitdaging

Sinds 1 november is Dekkers managing director bij Opel Nederland. Hij nam het stokje over van Sander Jansen, die sindsdien werkzaam is als head of sales van Opel/Vauxhall Europe. Dekkers is geen onbekende in de automotive branche. Hij was voor november al actief binnen Groupe PSA Nederland als director B2B & Used Cars. In die functie was Dekkers verantwoordelijk voor de zakelijke markt (fleet sales en rental business) en de remarketingactiviteiten in Nederland, voor de merken Citroën, DS Automobiles, Peugeot en Opel. Daarvoor werkte hij onder meer 11 jaar voor Alphabet Nederland in verschillende managementfuncties en was hij commercieel directeur bij Business Lease.

Eerste lockdown

Na twee relatief rustige maanden sloeg de eerste lockdown in maart in als een bom. Fabrieken gingen dicht, showrooms mochten niet meer open. “Dat heeft er in de hele sector stevig in gehakt. Ik begrijp uiteraard dat er strenge maatregelen noodzakelijk zijn om het virus een halt toe te roepen. Maar er was in mijn ogen te veel onduidelijkheid over wat wel en niet mocht. Maatregelen werden verschillend uitgelegd. Dat zorgde voor verwarring bij de dealers. Dat was eind vorig jaar opnieuw omtrent het – al dan niet op locatie – afleveren van nieuwe voertuigen het geval. Juist in tijden waarin veel dingen veranderen, is duidelijkheid en houvast belangrijk.”

Terwijl occasions niet waren aan te slepen, lag de verkoop van nieuwe auto’s in vrijwel heel Europa op zijn gat. Zo beroerd als in een aantal Zuid-Europese landen waren de resultaten in Nederland niet, maar met een afname van 20 procent, ging de verkoop ook bij ons hard onderuit. In totaal werden vorig jaar 356.051 nieuwe personenauto’s geregistreerd, ruim 90.000 minder dan in 2019, zo blijkt uit cijfers van Bovag, RAI Vereniging en databureau RDC. Uit diezelfde cijfers blijkt dat Opel het jaar met 20.377 personenauto’s (5,7 procent) als vijfde afsloot.

Lichtpuntjes

Maar het was zeker niet allemaal kommer en kwel voor de sector, benadrukt Dekkers. “Ondanks de lastige omstandigheden kijk ik toch terug op een overwegend positief 2020. Natuurlijk willen we zoveel mogelijk auto’s verkopen, maar niet tegen elke prijs. En zeker niet ten koste van onze C02-targets.” Een van de hoogtepunten vond volgens Dekkers plaats in het najaar: de lancering van de Mokka en de Mokka-e. “Dit gebeurde volledig digitaal. Bij de livestream mochten we maar liefst 7.000 geïnteresseerden verwelkomen. Dat was natuurlijk geweldig en een prachtig voorbeeld hoe je creatief en flexibel kunt omspringen met dit soort moeilijke omstandigheden.”

Volgens Dekkers is Opel hét merk dat elektrisch rijden ook voor particulieren binnen bereik kan brengen. “Onze nieuwe slogan ‘Heel Holland Elektrisch’ onderschrijft dat. We geloven dat ook particuliere rijders klaar zijn voor een EV. Elektrisch rijden wordt steeds aantrekkelijker. De prijs van de modellen daalt en de actieradius stijgt. De mobiliteitsbehoefte verandert en groen denken is lang niet meer alleen bijtellingsgedreven. Als je een EV voor een goede prijs kunt aanbieden, wordt dat voor steeds meer doelgroepen interessant.”

Bedrijfswagentak

Aangeschoven vandaag is ook Lex Rutten, manager bedrijfswagens bij Opel Nederland, een tak die ook flink wat te verduren kreeg in coronatijd. Afgelopen jaar vroeg volgens hem veel flexibiliteit van de dealers. “Showrooms moesten tijdelijk dicht en de vraag van de klant veranderde. En natuurlijk lag de verkoop van bedrijfswagens beduidend lager dan normaal.” De LCV-markt is zo’n 20 procent lager uitgevallen. Vooral in de kleinzakelijke markt werd de hand op de knip gehouden. “Onze marktaandelen waren op zich nog wel goed, maar de markt was in zijn geheel een stuk kleiner. We konden nog wel profiteren van onze fleetachtergrond. Dat loopt gelukkig altijd wel door.”

Niet alleen in de prijslijst van personenauto’s zijn inmiddels elektrische versies terug te vinden, met de Vivaro-e/Vivaro-e Combi heeft Opel ook in deze klasse een stekker-alternatief in het gamma. Rutten: “De keuze voor een bepaalde bedrijfswagen wordt uiteraard veel rationeler gemaakt dan bij personenauto’s. Dealer en aftersales zijn heel belangrijk. Auto’s moeten rijden, niet stilstaan. Een goede, snelle service is van groot belang. Problemen moeten zo rap mogelijk opgelost worden. Als vervangend vervoer een optie is, moet dat direct geregeld kunnen worden. Of het interessant is om te kiezen voor een elektrische versie hangt uiteraard helemaal af van de inzet van de auto. Voor een deel van de klanten is de Vivaro-e zeker een optie, maar deze groep wil vooraf wel zeker weten waar ze aan toe is.”

Belangrijk daarbij is vooral om de grootste EV-drempels weg te nemen. “De prijs, de range en het vraagstuk rondom het opladen zijn belangrijke factoren, alsmede het inpassen van elektrisch vervoer in de dagelijkse werkzaamheden. Er is maar één manier om erachter te komen of elektrisch rijden wel of niet bij je past en dat is door het uit te proberen”, benadrukt Rutten. “Rijd eens een paar dagen in een elektrische bedrijfswagen of personenauto en ervaar waar je tegenaan loopt. Voor onze dealers is het van belang om een goede demovloot voor de klant te hebben staan en een goede laadinfrastructuur.”

Elektrisch offensief

Komend jaar wordt het aantal elektrische Opels flink vergroot, vertelt Dekkers. “We hebben op dit moment vier modellen, dat worden er negen aan het eind van 2021.” Het aanbod wordt uitgebreid met de Opel Combo, Combo Life, de nieuwe Movano en de nieuwe Mokka, die er ook gelijk in een volledig elektrische uitvoering komt. De nieuwe generatie van de Opel Astra die in 2021 op de markt verschijnt, is ook te bestellen met stekker. Het doel is om in 2024 van elk Opel-model een geëlektrificeerde versie aan te bieden.

PSA heeft in Nederland sinds 2017, toen Opel door Groupe PSA werd overgenomen van General Motors, al aardig huisgehouden in het Nederlandse dealernetwerk. In ons land zijn ondertussen al diverse dealers die meerdere merken van Groupe PSA voeren. In de nabije toekomst zullen dit er meer gaan worden. Uiteindelijk zal er een groep van dealers overblijven die bij voorkeur de vier PSA-merken – Peugeot, Citroën, DS en Opel – zullen gaan voeren. Welke rol gaat het merk Opel volgens Dekkers innemen in dit veld? Dekkers: “De groep wordt steeds groter. Dat biedt natuurlijk voordelen bij de ontwikkeling van platformen en motoren. Voor het EV-platform bijvoorbeeld zijn er straks twee modulaire platforms. Daarmee kun je kosten reduceren om te investeren in de toekomst. Daar profiteren we allemaal van. Dus focus op synergie en efficiency enerzijds, maar aan de andere kant blijft Opel natuurlijk een unieke eigen identiteit binnen de groep behouden.”

Nieuwe doelgroepen bereiken

Afgelopen tijd is bovendien hard gewerkt aan het ontwikkelen van een nieuwe corporate identity, een nieuwe uitstraling en een nieuw design met als meest in het oog springende kenmerk de Vizor, het nieuwe gezicht van Opel, benadrukt Dekkers. “We willen nieuwe doelgroepen aanspreken met een nieuwe frisse en moderne ‘look and feel’. Al deze elementen van het ‘nieuwe Opel’ komen samen in de nieuwe Mokka, die eind dit kwartaal in de showrooms staat. In combinatie met een goede service en een uitgebreid aanbod aan modellen – waaronder ook steeds meer elektrische versies – kunnen we ons onderscheiden van de concurrentie. Als enige Duitse merk binnen de groep – dat bovendien bekendstaat om betaalbare en technologisch hoogstaande modellen – denken wij zeker dat we elektrisch rijden voor nieuwe groepen bereikbaar kunnen maken. Kortom, het pad is duidelijk: Heel Holland Elektrisch. Dat is niet alleen een nieuwe slogan, maar zeker ook ons doel!”

Dit artikel verscheen eerder in AM januari 2021.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding