Peugeot-directeur Bastiaan de Groot: ‘We moeten ons marktaandeel kunnen behouden’

interview

Bastiaan de Groot trad op 1 januari vorig jaar aan als directeur van Peugeot Nederland. Kort daarna sloeg de coronacrisis toe. Fabrieken sloten hun deuren, de nieuwverkoop in Nederland kelderde over het jaar gezien met 20 procent en nu zijn ook de showrooms nog eens dicht. Maar: bij de pakken neerzitten en een teruggang accepteren is ook in tijden van corona nooit een optie volgens De Groot.

Eerst het goede nieuws: Peugeot deed het afgelopen jaar opmerkelijk goed op de Nederlandse automarkt. Het merk staat met 23.938 verkochte nieuwe personenauto’s in de top 3 van meest geregistreerde merken van 2020 en behaalde daarmee een marktaandeel van 6,7 procent. Maar het is wel 18 procent minder dan in 2019. “We communiceren aan het begin van elk jaar onze ambities en doelstellingen richting het dealernetwerk, dat deden we in januari 2020 ook en het zou een ‘historisch jaar’ worden. Historisch werd het zeker, maar dan wel op een andere manier.”

Stresstest

De eerste coronagolf trof de auto-industrie hard. Tegelijkertijd liet de crisis zien hoe het dealernetwerk kan omgaan met tegenslagen en veranderingen. Een soort stresstest dus? “In de maanden van de eerste lockdown steeg ons marktaandeel. De dealers hebben zich er goed doorheen geslagen. Vanaf het begin is de boodschap richting de Peugeot-dealers ook altijd geweest: zorg goed voor jezelf en voor de business.” Bij de pakken neerzitten en een teruggang accepteren is ook in tijden van corona nooit een optie volgens De Groot. “We moeten onder alle omstandigheden ons aandeel in de markt kunnen behouden. De vraag is dan ook: hoe ga je beter om met deze nieuwe situatie? Onze dealers hebben laten zien dat ze dat kunnen.”

Daarnaast was de impact van de coronacrisis op de modelintroducties groot. Die konden slechts in zeer uitgeklede vorm doorgaan. “De 208 werd Auto van het Jaar, daar hadden we veel meer mee willen doen. Hetzelfde geldt voor de 2008. Ook werd de productie in Frankrijk teruggeschroefd. In juni kregen we de eerste auto’s, waardoor de introductie van deze twee belangrijke nieuwe modellen, ook in een elektrische variant, niet heeft plaatsgevonden zoals wij dat zelf voor ogen hadden. Desondanks staan we met de 2008 op een derde plek in dat segment.” De 3008 en 5008 werden afgelopen jaar opgevolgd door de huidige generatie. “Daar staan we ook op een derde positie.” Deze modellen doen het nog steeds goed bij de leaserijder, maar voelen ook de concurrentie van (plug-in) hybrides en elektrische alternatieven. De Peugeot-directeur kijkt dan ook uit naar de hybride-versies die in elk geval van de nieuwe 3008 in de pijplijn zitten.

Positief gevoel

Al met al kijkt De Groot met een positief gevoel terug op 2020. “Als je kijkt naar de personenauto- en bestelautomarkt samen zijn we gestegen naar een tweede positie in de nieuwverkopen. Het marktaandeel is met name bij de personenauto’s zelfs iets gegroeid, daar zijn we een plek gestegen van de vierde naar de derde positie.” In de bedrijfsautomarkt is het drietal Partner, Expert en Boxer verantwoordelijk voor de resultaten in de verkoopstatistieken. Uiteraard speelt elektrificatie ook hier een grote rol. De e-Expert en e-Boxer zijn er al, later dit jaar komt daar de e-Partner nog bij. Peugeot bleef met de bedrijfsauto’s op een stabiele vijfde plek. Dat is vooral te danken aan de focus op het midden- en kleinbedrijf verklaart De Groot. Maar stabiel is niet goed genoeg. “Dit jaar gaan we ons nog meer op die doelgroep richten, ons dealernetwerk heeft een sterke connectie met lokale ondernemers.”

Hoe kijkt De Groot vooruit naar 2021? “De totaalmarkt is ingewikkeld. Het is in deze tijden dan ook extra belangrijk om in nauw contact met het dealernetwerk te kijken waar de kansen liggen. Daarnaast volgen we het nieuws over alle coronamaatregelen en hun impact op de voet en communiceren we hierover met ons netwerk. Goede communicatie is echt van levensbelang.” Voorspellingen over het marktaandeel durft De Groot ondanks alle onzekerheid wel te doen. Peugeot wil groeien. “In de bedrijfsauto’s zaten we afgelopen jaar op 9,3 procent marktaandeel, dat moet dit jaar doorgroeien naar boven de 10 procent. Bij de personenauto’s is het marktaandeel nu iets onder de 7 procent, dat moet op 8,5 procent uitkomen dankzij de beschikbaarheid van de 208/2008 en door de extra kansen voor de elektrische modellen.”

Leaserijder

Het zijn geen loze woorden, want in de maanden dat Peugeot de 208 en 2008 beschikbaar had is dat ook gelukt, laat De Groot weten. “Daarnaast willen we de positie van de 3008 en 5008 verder verbeteren. De nieuwe versies moeten daar sterk aan gaan bijdragen. De prijzen zijn daarnaast scherper geworden, iets dat vooral geldt voor de hybride-versies waardoor onze propositie op de leasemarkt verbetert.” Het nieuwe aanbod moet zeker de leaserijder verleiden. “Voor een paar honderd euro extra maak je de stap van een 180 pk benzine-auto naar de 225 pk hybride-versie.” Speciaal voor de leaserijder komt Peugeot deze maand bovendien met een Blue Lease-versie van de e-208 en e-2008 die de netto-bijtelling laag moeten houden. “Hierdoor houden we de impact van de hogere bijtelling, van 8 procent naar 12 procent, beperkt voor de zakelijke rijder. Tot slot hebben we de 508. Daar is al een 225 pk hybride-versie beschikbaar. Ook die wordt scherper in de markt gezet en er komt een 130 pk benzineversie, waar we voorheen begonnen met 180 pk.”

Retail

Hoe is het Peugeot-netwerk in staat gebleken de klant te blijven bedienen? “20 procent van de private lease aankopen gaat nu 100 procent online. We zien tegelijkertijd dat de coronamaatregelen het klantcontact juist versterken. Salesmedewerkers die normaal gesproken klanten te woord staan in de showroom zijn nu op pad, bijvoorbeeld voor afleveringen en proefritten aan huis. Hier merken we dat dealers zelf creatief op zoek gaan naar mogelijkheden om het contact met de klant te behouden.”

Tot slot: wat gaat het netwerk merken van de fusie met FCA? “Een van onze doelstellingen als importeur is om de vaste kosten van het netwerk naar beneden te brengen. Schaalvergroting is daarin een belangrijk element.” Het is nog te vroeg om nu al te speculeren over de vraag of we straks alle 14 merken van Stellantis, het fusiebedrijf van PSA en FCA, ook bij de dealers onder een dak gaan vinden. Een logische vervolgstap zou natuurlijk zijn dat de Fiat-merken erbij komen, maar hierover kan de Peugeot-directeur nog geen uitspraken doen. “We wachten de plannen af. We zijn nog druk bezig met de integratie van Peugeot, Citroën, DS en Opel in één organisatie.” Het maakt het wel dynamisch concludeert De Groot, die eerder als countrymanager bij FCA werkte. “Ik denk dat het veel gaat brengen voor PSA en FCA.”

Dit artikel verscheen eerder in AM januari 2021.

Lees ook:
Kijk terug: AM TV – welke kansen ziet Peugeot voor elektrische bedrijfswagens?
Peugeot e-Partner tweede helft 2021 leverbaar

Reageren
500 tekens over
Peugeot-directeur Bastiaan de Groot: ‘We moeten ons marktaandeel kunnen behouden’ - Automobielmanagement.nl

Peugeot-directeur Bastiaan de Groot: ‘We moeten ons marktaandeel kunnen behouden’

interview

Bastiaan de Groot trad op 1 januari vorig jaar aan als directeur van Peugeot Nederland. Kort daarna sloeg de coronacrisis toe. Fabrieken sloten hun deuren, de nieuwverkoop in Nederland kelderde over het jaar gezien met 20 procent en nu zijn ook de showrooms nog eens dicht. Maar: bij de pakken neerzitten en een teruggang accepteren is ook in tijden van corona nooit een optie volgens De Groot.

Eerst het goede nieuws: Peugeot deed het afgelopen jaar opmerkelijk goed op de Nederlandse automarkt. Het merk staat met 23.938 verkochte nieuwe personenauto’s in de top 3 van meest geregistreerde merken van 2020 en behaalde daarmee een marktaandeel van 6,7 procent. Maar het is wel 18 procent minder dan in 2019. “We communiceren aan het begin van elk jaar onze ambities en doelstellingen richting het dealernetwerk, dat deden we in januari 2020 ook en het zou een ‘historisch jaar’ worden. Historisch werd het zeker, maar dan wel op een andere manier.”

Stresstest

De eerste coronagolf trof de auto-industrie hard. Tegelijkertijd liet de crisis zien hoe het dealernetwerk kan omgaan met tegenslagen en veranderingen. Een soort stresstest dus? “In de maanden van de eerste lockdown steeg ons marktaandeel. De dealers hebben zich er goed doorheen geslagen. Vanaf het begin is de boodschap richting de Peugeot-dealers ook altijd geweest: zorg goed voor jezelf en voor de business.” Bij de pakken neerzitten en een teruggang accepteren is ook in tijden van corona nooit een optie volgens De Groot. “We moeten onder alle omstandigheden ons aandeel in de markt kunnen behouden. De vraag is dan ook: hoe ga je beter om met deze nieuwe situatie? Onze dealers hebben laten zien dat ze dat kunnen.”

Daarnaast was de impact van de coronacrisis op de modelintroducties groot. Die konden slechts in zeer uitgeklede vorm doorgaan. “De 208 werd Auto van het Jaar, daar hadden we veel meer mee willen doen. Hetzelfde geldt voor de 2008. Ook werd de productie in Frankrijk teruggeschroefd. In juni kregen we de eerste auto’s, waardoor de introductie van deze twee belangrijke nieuwe modellen, ook in een elektrische variant, niet heeft plaatsgevonden zoals wij dat zelf voor ogen hadden. Desondanks staan we met de 2008 op een derde plek in dat segment.” De 3008 en 5008 werden afgelopen jaar opgevolgd door de huidige generatie. “Daar staan we ook op een derde positie.” Deze modellen doen het nog steeds goed bij de leaserijder, maar voelen ook de concurrentie van (plug-in) hybrides en elektrische alternatieven. De Peugeot-directeur kijkt dan ook uit naar de hybride-versies die in elk geval van de nieuwe 3008 in de pijplijn zitten.

Positief gevoel

Al met al kijkt De Groot met een positief gevoel terug op 2020. “Als je kijkt naar de personenauto- en bestelautomarkt samen zijn we gestegen naar een tweede positie in de nieuwverkopen. Het marktaandeel is met name bij de personenauto’s zelfs iets gegroeid, daar zijn we een plek gestegen van de vierde naar de derde positie.” In de bedrijfsautomarkt is het drietal Partner, Expert en Boxer verantwoordelijk voor de resultaten in de verkoopstatistieken. Uiteraard speelt elektrificatie ook hier een grote rol. De e-Expert en e-Boxer zijn er al, later dit jaar komt daar de e-Partner nog bij. Peugeot bleef met de bedrijfsauto’s op een stabiele vijfde plek. Dat is vooral te danken aan de focus op het midden- en kleinbedrijf verklaart De Groot. Maar stabiel is niet goed genoeg. “Dit jaar gaan we ons nog meer op die doelgroep richten, ons dealernetwerk heeft een sterke connectie met lokale ondernemers.”

Hoe kijkt De Groot vooruit naar 2021? “De totaalmarkt is ingewikkeld. Het is in deze tijden dan ook extra belangrijk om in nauw contact met het dealernetwerk te kijken waar de kansen liggen. Daarnaast volgen we het nieuws over alle coronamaatregelen en hun impact op de voet en communiceren we hierover met ons netwerk. Goede communicatie is echt van levensbelang.” Voorspellingen over het marktaandeel durft De Groot ondanks alle onzekerheid wel te doen. Peugeot wil groeien. “In de bedrijfsauto’s zaten we afgelopen jaar op 9,3 procent marktaandeel, dat moet dit jaar doorgroeien naar boven de 10 procent. Bij de personenauto’s is het marktaandeel nu iets onder de 7 procent, dat moet op 8,5 procent uitkomen dankzij de beschikbaarheid van de 208/2008 en door de extra kansen voor de elektrische modellen.”

Leaserijder

Het zijn geen loze woorden, want in de maanden dat Peugeot de 208 en 2008 beschikbaar had is dat ook gelukt, laat De Groot weten. “Daarnaast willen we de positie van de 3008 en 5008 verder verbeteren. De nieuwe versies moeten daar sterk aan gaan bijdragen. De prijzen zijn daarnaast scherper geworden, iets dat vooral geldt voor de hybride-versies waardoor onze propositie op de leasemarkt verbetert.” Het nieuwe aanbod moet zeker de leaserijder verleiden. “Voor een paar honderd euro extra maak je de stap van een 180 pk benzine-auto naar de 225 pk hybride-versie.” Speciaal voor de leaserijder komt Peugeot deze maand bovendien met een Blue Lease-versie van de e-208 en e-2008 die de netto-bijtelling laag moeten houden. “Hierdoor houden we de impact van de hogere bijtelling, van 8 procent naar 12 procent, beperkt voor de zakelijke rijder. Tot slot hebben we de 508. Daar is al een 225 pk hybride-versie beschikbaar. Ook die wordt scherper in de markt gezet en er komt een 130 pk benzineversie, waar we voorheen begonnen met 180 pk.”

Retail

Hoe is het Peugeot-netwerk in staat gebleken de klant te blijven bedienen? “20 procent van de private lease aankopen gaat nu 100 procent online. We zien tegelijkertijd dat de coronamaatregelen het klantcontact juist versterken. Salesmedewerkers die normaal gesproken klanten te woord staan in de showroom zijn nu op pad, bijvoorbeeld voor afleveringen en proefritten aan huis. Hier merken we dat dealers zelf creatief op zoek gaan naar mogelijkheden om het contact met de klant te behouden.”

Tot slot: wat gaat het netwerk merken van de fusie met FCA? “Een van onze doelstellingen als importeur is om de vaste kosten van het netwerk naar beneden te brengen. Schaalvergroting is daarin een belangrijk element.” Het is nog te vroeg om nu al te speculeren over de vraag of we straks alle 14 merken van Stellantis, het fusiebedrijf van PSA en FCA, ook bij de dealers onder een dak gaan vinden. Een logische vervolgstap zou natuurlijk zijn dat de Fiat-merken erbij komen, maar hierover kan de Peugeot-directeur nog geen uitspraken doen. “We wachten de plannen af. We zijn nog druk bezig met de integratie van Peugeot, Citroën, DS en Opel in één organisatie.” Het maakt het wel dynamisch concludeert De Groot, die eerder als countrymanager bij FCA werkte. “Ik denk dat het veel gaat brengen voor PSA en FCA.”

Dit artikel verscheen eerder in AM januari 2021.

Lees ook:
Kijk terug: AM TV – welke kansen ziet Peugeot voor elektrische bedrijfswagens?
Peugeot e-Partner tweede helft 2021 leverbaar

Reageren
500 tekens over