360 graden-fotografie is niet nieuw, maar het vergt vaak een flinke investering om het goed te doen. Met de oplossing van AutoTrack kan nu iedereen aan de slag met deze vorm van fotografie vertelt Rico van der Vies, commercieel directeur van Automotive MediaVentions. “Om 360 graden-foto’s te maken van het exterieur volstaat een goede smartphone met onze app. Voor het interieur raden we aan hiervoor een speciale camera aan te schaffen die panoramafoto’s kan maken.”

Laat advertenties extra opvallen, in slechts 5 minuten

De app waarmee autobedrijven goede 360 graden-foto’s kunnen maken is ontwikkeld door het Amerikaanse SpinCar. “Zodra je je hebt aangemeld en de app hebt geïnstalleerd krijg je van ons een account en kan je aan de slag.” Je hoeft met je camera alleen maar om de auto heen te lopen en deze met de speciale app te filmen. De techniek doet de rest. “Je kan ook zogenaamde hotspots fotograferen om bijvoorbeeld accessoires of schades uit te lichten.” Wel adviseert Van der Vies een stabilizer, zoals een gimbal, voor de smartphone aan te schaffen om trillen en schudden van het beeld te compenseren. “Zeker als je niet een al te vaste hand hebt maakt dat wel echt het verschil.” Nadat de beelden zijn geschoten is het nog slechts een kwestie van uploaden naar de AutoTrack-website. “Je vult het kenteken in en op basis daarvan koppelen wij de ‘spin’ aan de geadverteerde auto. Supereenvoudig.”

Uniformiteit

De commercieel directeur is er trots op dat AutoTrack voorop loopt met deze vorm van dienstverlening en het eerste platform is in Nederland dat 360 graden-fotografie kosteloos aanbiedt aan al zijn klanten. Met name autobedrijven die nog niet hebben geïnvesteerd in deze vorm van fotografie wordt de hand gereikt. “De foto’s verrijken niet alleen je advertenties op AutoTrack, je kan ze tegen een kleine meerprijs ook op je eigen website plaatsen. Dit bevordert de uniformiteit in je communicatie en je hoeft niet telkens nieuwe foto’s te maken.”

Leads met 360 graden foto’s

Van der Vies benadrukt tot slot dat 360 graden-fotografie niet alleen een leuke gimmick is, maar dat het autokopers echt helpt in hun aankoopproces. “Uit onderzoek van SpinCar blijkt dat de tijd die bezoekers doorbrengen op de website van je bedrijf en auto’s bekijken gemiddeld stijgt met 56 procent. Ook stijgt het percentage leads per dealer per maand met gemiddeld 44 procent.” Hoe kan dat? “Veel mensen krijgen niet een goed beeld van een auto op basis van platte foto’s. Ze willen zo’n auto dan het liefst in het echt zien. Met 360 graden-foto’s krijg je een veel betere indruk van de dimensies van een auto, alles wordt veel duidelijker.” En dat trekt autokopers aantoonbaar sneller over de streep om (op afspraak) een bezoekje te brengen aan de showroom of een proefrit te reserveren.