Ford Pro komt los te staan van het autobedrijf zelf en wordt geleid door Ted Cannes, tot nu toe baas van de LCV-divisie in de VS, die voor Europa samenwerkt met Hans Schep, general manager Commercial Vehicles bij Ford of Europe. Ford Pro zal de nieuwe diensten gefaseerd invoeren. Daarbij gaat het onder meer hardware en software leveren voor het laden van elektrische bestelwagens, zowel openbaar als in depots en distributiecentra, alsmede in de voertuigen geïntegreerde digitale diensten waarmee gebruikers hun vloot beter kunnen beheren en onderhouden.

Dag en nacht

In de VS worden ook 120 gespecialiseerde onderhoudscentra en 1.200 mobiele service-voertuigen in gebruik genomen. Die centra zijn ook buiten normale werkuren open om klanten op elk moment van de dag en nacht van dienst te kunnen zijn. Verder wil Ford de financiering van zowel de voertuigen, diensten als het laden van EV’s bundelen. Een deel van de diensten is al gelanceerd in Europa, zoals Ford Fleet Management, maar die worden nog wel verder uitgebreid.

Effectieve werktijd

CEO Jim Farley: “We creëren een one-stop shop om klanten te helpen de effectieve werktijd en productiviteit op te voeren terwijl we tegelijk de complexiteit en de kosten van het in bezit hebben van voertuigen reduceren.’’ Ford mikt er op tegen 2025 45 miljard dollar aan inkomsten te genereren uit hardware en bijkomende en nieuwe diensten. In 2019 was dat deel van de business nog 19 miljard dollar waard.

Lees ook:
Ford: uitval van bedrijfsauto’s kan met 60 procent worden teruggebracht