De winst op de Golf kwam vooral doordat er van die Golf met 19.425 stuks 37 procent minder werden verkocht dan in juli 2020. De Dacia Sandero was het topmodel in Frankrijk en Spanje en deed het daarnaast vooral goed in Duitsland en thuisland Roemenië.

SUV’s

Op de derde plaats kwam de Toyota Yaris gevolgd door twee andere VW’s, de Polo en de T-Roc met de VW T-Cross op een zevende plaats. SUV’s deden het ook uitstekend met de Hyundai Tucson (6) en de Ford Puma (9) als nieuwkomers in de top tien. Die wordt verder vol gemaakt met een volgende Dacia, de Duster, en de Peugeot 2008. Wat betreft PHEV’s was de Ford Kuga het best verkochte model terwijl de Volkswagen ID.3 vóór de Renault Zoe de lijst aanvoert bij BEV’s. In de top tien van die vol-elektrische auto’s komt Tesla op Europese schaal niet voor.

Pandemie

Jato Dynamics meldt dat de Europese autoverkopen in totaal in juli met 967.830 stuks bijna een kwart lager zijn uitgekomen dan een jaar eerder. Dat aantal lag voor het laatst zo laag in juli 2012. Global analyst Felipe Munoz: “Ondanks de inspanningen van nationale regeringen om het consumentenvertrouwen op te peppen zijn de gevolgen van de pandemie nog voelbaar in de sector.’’ Het aantal verkochte nieuwe BEV’s en PHEV’s lag met 160.646 stuks wel 17 procent hoger dan een jaar eerder. Elektrische auto’s namen 47 procent van die verkopen voor hun rekening. Munoz: “De consument blijft positief reageren op de aanbiedingen en financiële steun die verbonden is met elektrische auto’s. Maar ondanks de toenemende populariteit is de opmars nog altijd niet voldoende om de grote dalingen bij dieselauto’s te compenseren.’’

Lees ook:
Dacia Spring: geen toeters en bellen, maar wél een stekker

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding