Verder is er de trend dat grotere dealers nog groter worden en de kleintjes er tussenuit moeten. Dat brengt veel spanning met zich mee, constateert Baetens. “Het draait erom de klant vast te houden en om dat te realiseren biedt CarGarantie een uitstekende oplossing aan.” Hij doelt daarmee op het feit dat de garantietermijn gaat veranderen en dat is een kans voor de garagehouder om toch zijn benodigde klantenbinding te realiseren.

Van zes naar twaalf maanden

Europese regels schrijven voor dat de periode van omkering van de bewijslast bij de zogenoemde ‘wettelijke garantie’ in Nederland van zes naar twaalf maanden gaat. Dat gebeurt op 1 januari 2022 en ook Nederland is dan conform de Europese conformiteitsregels. Baetens: “In de volksmond wordt dit de ‘wettelijke garantie’ genoemd en die houdt in dat een product moet doen wat je er als koper redelijkerwijs van mag verwachten. Een ondeugdelijk product is dan een product dat tekort is meegegaan bij normaal gebruik. Dat is natuurlijk een beetje vaag, maar wèl een begrip waarop die wettelijke garantie is gebaseerd. In de praktijk betekent het, dat de verkoper straks in de eerste twaalf maanden na aankoop, in geval van een klacht van de koper, moet aantonen dat er géén sprake is van een terechte klacht. Nu is dat nog zes maanden. Lukt dat niet, dan zal hij het probleem op tijd en zonder enige overlast moeten oplossen voor de klant. Met de nieuwe regeling neemt de kans op een garantieclaim toe na een verkoop. Het grotere risico kun je echter onderbrengen bij CarGarantie. Je kunt zelfs een stap verdergaan door 24 of 36 maanden garantie aan te bieden. De garagehouder kan zich dus het beste indekken tegen onvoorspelbare kosten door het betalen van een premie, anders blijft iedere auto die je aflevert een tikkende tijdbom.”

Extra marge

“Het bij elke auto standaard aanbieden van een garantie van twaalf maanden, creëert extra marge. Zeker als je 24 of 36 maanden extra garantie aanbiedt. De gemiddelde reparatie bedraagt nu 572 euro. Dat was achttien jaar geleden nog 300 euro. Een ander verschil met vroeger is dat we niet in een herstelmaatschappij maar in een vervangingsmaatschappij zitten. Dat is duurder werken! En dan komt ook nog de elektrificatie eraan. Op een EV haal je niet hetzelfde rendement, dus moet je meer klanten in portefeuille hebben. Kortom, een klantenbestand opbouwen is heel belangrijk. Het is het gedegen bezig zijn met je business en met je bedrijfsrendement. CarGarantie helpt daarbij.”

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg