‘Kia is op weg naar de nummer één positie’

interview

Kia wil zijn doelgroepen stevig verbreden. Sterker nog: het merk mikt op de nummer één positie in wat zij noemen purpose built vehicles (PBV’s), zo noteren we tijdens een uniek bezoek aan het Europese designcentrum van Kia in Frankfurt.

En wat zijn PBV’s dan? In het Design Dome legt Sjoerd Knipping dat als kersverse vicepresident marketing nader uit. “Denk aan taxi’s en andere voertuigen voor ride hailing, maar ook bestelwagens voor bezorging en -koeriers. Kort samengevat zijn dat auto’s die voor een specifiek doel zijn gebouwd. Meer dan bestelwagens dus. In eerste instantie zullen dat aangepaste bestaande modellen zijn, om te onderzoeken waar de vraag ligt. Wat de klant wil. Daarna volgen doelgericht ontwikkelde modellen. Dat kan dus ook een serie bestelwagens zijn, op een schaalbare basis zodat hij aan de specifieke behoefte van klantengroepen voldoet. Het kan ook met een andere inrichting een people mover worden voor taxiritten.”

Wordt daarvoor nieuwe technologie ontwikkeld? “We starten op basis van bijvoorbeeld de Niro en Niro Plus, maar over drie jaar komt er een speciaal elektrisch platform. Noem het een surfplank waarvan je afmetingen kunt variëren en waarop je alle mogelijk toepassingen kunt bouwen. We beginnen met wat kleinere- en later kunnen er ook grotere modellen komen. Small en medium als je het in klassieke bestelwagentermen bekijkt.”

Mobiliteitsprovider

Zelfs voor Kia is het claimen van nummer een als doelstelling tamelijk ambitieus? Of hebben we het over de Groep? “Nee, alleen Kia. Zoals we het nu inschalen worden we marktleider in PBV’s als we er in 2030 een miljoen op de weg hebben. Zo ambitieus zijn we en we praten dus alleen maar over elektrische oplossingen.” Daar zit zonder twijfel een groter plaatje achter? “Zeker. Waar het om draait is dat we de stap maken van OEM-producent naar mobiliteitsprovider. We gaan op termijn veel verder dan het alleen maar traditioneel leveren van personenauto’s.”

Kan dat ook het antwoord zijn op een steeds groter probleem? Het feite dat je met steeds duurdere auto’s veel klanten verliest die gewoon afhaken? “We verkennen de mogelijkheden. Private lease is nu al een belangrijke ontwikkeling – ook in andere landen dan Nederland. De volgende stap – denken we – is een businessmodel voor deelaanpak. Dus niet samen een auto kopen, maar Kia die mobiliteit verkoopt. Kilometers, in de breedste zin van het woord. In Madrid-stad en omgeving hebben we een proeftuin met WiBLE.” Dat WiBLE is een initiatief is van Repsol en Kia Motors Iberia. Vijfhonderd Niro’s PHEV zijn vanaf hubs per minuut, uur of dag te gebruiken. Duidelijk een intrigerende ontwikkeling, want economen voorspellen dat daar heel veel meer mee te verdienen is dan met ‘klassieke’ verkoop.

Ooit fietsenfabrikant

“Kia is ooit begonnen als fietsenfabrikant en er zijn sindsdien veel nieuwe hoofdstukken opengeslagen. Ook de ontwikkeling van bezit naar gebruik is er weer een, met allerlei mobiliteitsconcepten. In de ontwikkelingsfase zijn we natuurlijk al lang mee bezig. Over enkele jaren willen we dat realiseren. Vergeet niet dat de levenscyclus voor bijvoorbeeld de Niro tot de volgende generatie een jaar of vijf, zes is. Auto’s zijn niet meer jarenlang technisch ‘bevroren’ op het moment dat ze de showroom verlaten. Daarvoor zullen ze meer software gebaseerd werken, connected zijn en continu te updaten. En dus ook klaar om bijvoorbeeld te delen. Dat proces komt in een stroomversnelling nu, want je wilt mobiliteit in brede zin mogelijk maken zonder daar derden bij nodig te hebben. In 2025 zijn álle Kia’s hoogwaardig connected. En we gaan bijvoorbeeld ook werken met FOD – features on demand – functies die je later kunt aanschaffen bij de aanschaf van de auto of gedurende het autoleven via ons. Het kan ook gaan over abonnementen, gaan zoals audiostreaming in de auto. We kijken nu wie dan de aantrekkelijke partijen zijn.”

(tekst loopt door onder de foto)

Sjoerd Knipping: “Zoals we het nu inschalen worden we marktleider in PBV’s als we er in 2030 een miljoen op de weg hebben.”

Klantervaring

“Doel is de klant een zo goed mogelijke ervaring te bieden. Misschien zelfs tijdelijk betere prestaties van de auto. Je inventariseert de klantbehoefte en dan kijk je via welk kanaal je dat aanbiedt. Dat kan via de auto en Kia maar ook via de dealer bij aanschaf of een servicebeurt.”

Dat brengt ons op de dealer. Kia heeft bij uitstek sprongen genomen dankzij de organisatie – importeur en dealers – maar je ziet bij veel merken – denk aan Stellantis – dat de dealerorganisatie geheel nieuw wordt ingekleed. Hoe ziet dat er bij Kia uit? “Er speelt van alles rondom Europese wet- en regelgeving, maar wij zien voor de toekomst een centrale en cruciale rol voor de dealerbedrijven. Al zal die veranderen, want ze moeten meegaan in de hele digitalisering. Nederland is daar overigens al een voorloper bij, ook omdat we daar een pilot gedraaid hebben. Doel: hoe kun je zo goed mogelijk de connectie maken tussen online en offline? Met de digitalisering van de dealer wil je de beleving van de klant naadloos laten aansluiten tussen website en showroom. Je kunt een op de site gemaakte configuratie verder oppakken op een groot beeldscherm. We zien dus absoluut een sleutelrol voor de dealerbedrijven. Ik denk dat daar in Nederland, maar ook andere landen als bijvoorbeeld Zweden, een groot deel van ons succes vandaan komt.”

De eerlijkheid gebiedt te melden – zegt Knipping – dat het heeft geholpen dat er al is gestart met een compacte dealergroep. Omdat de fabrikant in ons land instapte na de ondergang van Kroymans als vorige importeur. “In tien jaar is het aantal verkoopvestigingen misschien iets afgenomen, het aantal contractpartners is wel drastisch minder. Je hebt wel schaalgrootte, en die vijftien, twintig in plaats van vijfenveertig contractpartners hebben nog steeds een cruciale rol.”

Misschien minder outlets?

De toekomst? “Misschien komen er wel minder verkoopvestigingen. Dat zou best kunnen. Misschien ook wel minder servicepunten onderweg naar brede elektrificatie. Tegelijkertijd duurt het nog lang voor het hele wagenpark de transitie heeft gemaakt. Kijk naar de gemiddelde levensduur, het kan tot 2035 duren voor we langzaamaan zover zijn.”

Een vraag waar je anno 2022 niet omheen kunt: is er met de kostbare elektrificatie toekomst voor betaalbare auto’s? “Zo betaalbaar als het ooit was lukt niet. Vooral compacte auto’s gaan klappen krijgen als we verder richting Euro7 gaan. De kostprijs stijgt en komt dicht bij een elektrische auto terecht. Elke fabrikant staat nu voor de vraag hoe je het Picanto-segment betaalbaar houdt. Er zijn eerste voorbeelden van elektrische oplossingen, maar als je ziet waar wij met het merk naartoe willen, heeft dat voor Kia niet de prioriteit. Toch komen we wel met een instap-EV en dan is het de vraag of dat A- of B-segment is. Dat eerste wordt steeds lastiger. Ons plan wordt steeds concreter. Eerst hadden we het over elf EV’s en nu gaan we naar veertien. Wat Picanto zelf betreft: enerzijds is er veel vraag naar, mede omdat er minder alternatieven zijn, maar die verkopen helpen niet bij onze gemiddelde CO2-uitstoot. Dilemma. Bij de elektrificatie van compacte modellen zal de ontwikkeling van de accukosten een sleutelrol spelen en die gaan nu juist de verkeerde kant op. Daarom steken we veel energie en investeringen in de ontwikkeling van volgende accugeneraties. Zo kan solid state veel van de knelpunten wegnemen, onder andere rond de grondstoffen.”

Koreaanse DNA als troefkaart

Het begrip ‘Koreaans’ is zo langzamerhand een sterk punt geworden, een feature. Toch wordt er niet echt mee gecommuniceerd. Waarom eigenlijk? “Goed punt. We discussiëren daar intern in Europa wel over. We winnen gerenommeerde internationale prijzen – kijk naar de Car of The Year 2022. De vraag is wat je over jezelf wilt vertellen. En wat wil je dat anderen over je zeggen. We kijken momenteel wel hoe we dat Koreaanse DNA meer kunnen benadrukken. Er zijn heel wat grote Koreaanse bedrijven die als hightech worden gezien en we denken dat we ons daarbij kunnen scharen. Misschien moet je journalisten, maar ook fleetowners en klanten kennis laten maken met Korea. Ik denk dat Nederland met zijn open speelveld dan eerder aan de beurt kan zijn om die boodschap van de Koreaanse DNA te gaan uitdragen.”

Lees ook:
Kia EV6 ‘Elektrische auto van het jaar 2022’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over
‘Kia is op weg naar de nummer één positie’ - Automobielmanagement.nl

‘Kia is op weg naar de nummer één positie’

interview

Kia wil zijn doelgroepen stevig verbreden. Sterker nog: het merk mikt op de nummer één positie in wat zij noemen purpose built vehicles (PBV’s), zo noteren we tijdens een uniek bezoek aan het Europese designcentrum van Kia in Frankfurt.

En wat zijn PBV’s dan? In het Design Dome legt Sjoerd Knipping dat als kersverse vicepresident marketing nader uit. “Denk aan taxi’s en andere voertuigen voor ride hailing, maar ook bestelwagens voor bezorging en -koeriers. Kort samengevat zijn dat auto’s die voor een specifiek doel zijn gebouwd. Meer dan bestelwagens dus. In eerste instantie zullen dat aangepaste bestaande modellen zijn, om te onderzoeken waar de vraag ligt. Wat de klant wil. Daarna volgen doelgericht ontwikkelde modellen. Dat kan dus ook een serie bestelwagens zijn, op een schaalbare basis zodat hij aan de specifieke behoefte van klantengroepen voldoet. Het kan ook met een andere inrichting een people mover worden voor taxiritten.”

Wordt daarvoor nieuwe technologie ontwikkeld? “We starten op basis van bijvoorbeeld de Niro en Niro Plus, maar over drie jaar komt er een speciaal elektrisch platform. Noem het een surfplank waarvan je afmetingen kunt variëren en waarop je alle mogelijk toepassingen kunt bouwen. We beginnen met wat kleinere- en later kunnen er ook grotere modellen komen. Small en medium als je het in klassieke bestelwagentermen bekijkt.”

Mobiliteitsprovider

Zelfs voor Kia is het claimen van nummer een als doelstelling tamelijk ambitieus? Of hebben we het over de Groep? “Nee, alleen Kia. Zoals we het nu inschalen worden we marktleider in PBV’s als we er in 2030 een miljoen op de weg hebben. Zo ambitieus zijn we en we praten dus alleen maar over elektrische oplossingen.” Daar zit zonder twijfel een groter plaatje achter? “Zeker. Waar het om draait is dat we de stap maken van OEM-producent naar mobiliteitsprovider. We gaan op termijn veel verder dan het alleen maar traditioneel leveren van personenauto’s.”

Kan dat ook het antwoord zijn op een steeds groter probleem? Het feite dat je met steeds duurdere auto’s veel klanten verliest die gewoon afhaken? “We verkennen de mogelijkheden. Private lease is nu al een belangrijke ontwikkeling – ook in andere landen dan Nederland. De volgende stap – denken we – is een businessmodel voor deelaanpak. Dus niet samen een auto kopen, maar Kia die mobiliteit verkoopt. Kilometers, in de breedste zin van het woord. In Madrid-stad en omgeving hebben we een proeftuin met WiBLE.” Dat WiBLE is een initiatief is van Repsol en Kia Motors Iberia. Vijfhonderd Niro’s PHEV zijn vanaf hubs per minuut, uur of dag te gebruiken. Duidelijk een intrigerende ontwikkeling, want economen voorspellen dat daar heel veel meer mee te verdienen is dan met ‘klassieke’ verkoop.

Ooit fietsenfabrikant

“Kia is ooit begonnen als fietsenfabrikant en er zijn sindsdien veel nieuwe hoofdstukken opengeslagen. Ook de ontwikkeling van bezit naar gebruik is er weer een, met allerlei mobiliteitsconcepten. In de ontwikkelingsfase zijn we natuurlijk al lang mee bezig. Over enkele jaren willen we dat realiseren. Vergeet niet dat de levenscyclus voor bijvoorbeeld de Niro tot de volgende generatie een jaar of vijf, zes is. Auto’s zijn niet meer jarenlang technisch ‘bevroren’ op het moment dat ze de showroom verlaten. Daarvoor zullen ze meer software gebaseerd werken, connected zijn en continu te updaten. En dus ook klaar om bijvoorbeeld te delen. Dat proces komt in een stroomversnelling nu, want je wilt mobiliteit in brede zin mogelijk maken zonder daar derden bij nodig te hebben. In 2025 zijn álle Kia’s hoogwaardig connected. En we gaan bijvoorbeeld ook werken met FOD – features on demand – functies die je later kunt aanschaffen bij de aanschaf van de auto of gedurende het autoleven via ons. Het kan ook gaan over abonnementen, gaan zoals audiostreaming in de auto. We kijken nu wie dan de aantrekkelijke partijen zijn.”

(tekst loopt door onder de foto)

Sjoerd Knipping: “Zoals we het nu inschalen worden we marktleider in PBV’s als we er in 2030 een miljoen op de weg hebben.”

Klantervaring

“Doel is de klant een zo goed mogelijke ervaring te bieden. Misschien zelfs tijdelijk betere prestaties van de auto. Je inventariseert de klantbehoefte en dan kijk je via welk kanaal je dat aanbiedt. Dat kan via de auto en Kia maar ook via de dealer bij aanschaf of een servicebeurt.”

Dat brengt ons op de dealer. Kia heeft bij uitstek sprongen genomen dankzij de organisatie – importeur en dealers – maar je ziet bij veel merken – denk aan Stellantis – dat de dealerorganisatie geheel nieuw wordt ingekleed. Hoe ziet dat er bij Kia uit? “Er speelt van alles rondom Europese wet- en regelgeving, maar wij zien voor de toekomst een centrale en cruciale rol voor de dealerbedrijven. Al zal die veranderen, want ze moeten meegaan in de hele digitalisering. Nederland is daar overigens al een voorloper bij, ook omdat we daar een pilot gedraaid hebben. Doel: hoe kun je zo goed mogelijk de connectie maken tussen online en offline? Met de digitalisering van de dealer wil je de beleving van de klant naadloos laten aansluiten tussen website en showroom. Je kunt een op de site gemaakte configuratie verder oppakken op een groot beeldscherm. We zien dus absoluut een sleutelrol voor de dealerbedrijven. Ik denk dat daar in Nederland, maar ook andere landen als bijvoorbeeld Zweden, een groot deel van ons succes vandaan komt.”

De eerlijkheid gebiedt te melden – zegt Knipping – dat het heeft geholpen dat er al is gestart met een compacte dealergroep. Omdat de fabrikant in ons land instapte na de ondergang van Kroymans als vorige importeur. “In tien jaar is het aantal verkoopvestigingen misschien iets afgenomen, het aantal contractpartners is wel drastisch minder. Je hebt wel schaalgrootte, en die vijftien, twintig in plaats van vijfenveertig contractpartners hebben nog steeds een cruciale rol.”

Misschien minder outlets?

De toekomst? “Misschien komen er wel minder verkoopvestigingen. Dat zou best kunnen. Misschien ook wel minder servicepunten onderweg naar brede elektrificatie. Tegelijkertijd duurt het nog lang voor het hele wagenpark de transitie heeft gemaakt. Kijk naar de gemiddelde levensduur, het kan tot 2035 duren voor we langzaamaan zover zijn.”

Een vraag waar je anno 2022 niet omheen kunt: is er met de kostbare elektrificatie toekomst voor betaalbare auto’s? “Zo betaalbaar als het ooit was lukt niet. Vooral compacte auto’s gaan klappen krijgen als we verder richting Euro7 gaan. De kostprijs stijgt en komt dicht bij een elektrische auto terecht. Elke fabrikant staat nu voor de vraag hoe je het Picanto-segment betaalbaar houdt. Er zijn eerste voorbeelden van elektrische oplossingen, maar als je ziet waar wij met het merk naartoe willen, heeft dat voor Kia niet de prioriteit. Toch komen we wel met een instap-EV en dan is het de vraag of dat A- of B-segment is. Dat eerste wordt steeds lastiger. Ons plan wordt steeds concreter. Eerst hadden we het over elf EV’s en nu gaan we naar veertien. Wat Picanto zelf betreft: enerzijds is er veel vraag naar, mede omdat er minder alternatieven zijn, maar die verkopen helpen niet bij onze gemiddelde CO2-uitstoot. Dilemma. Bij de elektrificatie van compacte modellen zal de ontwikkeling van de accukosten een sleutelrol spelen en die gaan nu juist de verkeerde kant op. Daarom steken we veel energie en investeringen in de ontwikkeling van volgende accugeneraties. Zo kan solid state veel van de knelpunten wegnemen, onder andere rond de grondstoffen.”

Koreaanse DNA als troefkaart

Het begrip ‘Koreaans’ is zo langzamerhand een sterk punt geworden, een feature. Toch wordt er niet echt mee gecommuniceerd. Waarom eigenlijk? “Goed punt. We discussiëren daar intern in Europa wel over. We winnen gerenommeerde internationale prijzen – kijk naar de Car of The Year 2022. De vraag is wat je over jezelf wilt vertellen. En wat wil je dat anderen over je zeggen. We kijken momenteel wel hoe we dat Koreaanse DNA meer kunnen benadrukken. Er zijn heel wat grote Koreaanse bedrijven die als hightech worden gezien en we denken dat we ons daarbij kunnen scharen. Misschien moet je journalisten, maar ook fleetowners en klanten kennis laten maken met Korea. Ik denk dat Nederland met zijn open speelveld dan eerder aan de beurt kan zijn om die boodschap van de Koreaanse DNA te gaan uitdragen.”

Lees ook:
Kia EV6 ‘Elektrische auto van het jaar 2022’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reageren
500 tekens over