Die acties volgen op een ‘rigoureuze beoordeling van de veiligheid’ die door topvrouw Mary Barra is gelast om alle negatieve publiciteit rond een jarenlang verborgen gehouden technisch probleem om te buigen.

Eerder deze maand kwam General Motors scherp in de schijnwerpers te staan nadat bekend werd dat een probleem met het contactslot tien jaar lang binnenshuis bekend was maar voor de buitenwereld verborgen werd gehouden. Volgens de Amerikaanse autoriteiten heeft dat geleid tot een reeks ongevallen waarbij zeker twaalf doden zijn gevallen. Zowel de verkeersveiligheidsdienst als de betrokken commissie uit het congres stellen inmiddels een onderzoek in. Vanzelfsprekend is ook een flink aantal rechtszaken om schadevergoeding op gang gebracht.

Barra wil nu alle verdere potentiële gebreken de kop indrukken door alle auto’s waarmee maar iets mis kan zijn voor een controle terug te laten komen. Bij de eerste ‘recall’ ging het om de betrokken contactsloten, bij de nu afgekondigde nieuwe terugroepactie om problemen met de airbags of met het remsysteem. Bovendien heeft Barra in dat kader voor het eerst op bestuursniveau een directeur aangesteld die wereldwijd verantwoordelijk wordt voor de  veiligheid van de gefabriceerde auto’s.