Mercedes maakt zijn zuigers weer van staal

Mercedes vervangt in zijn nieuwe V6-dieselmotor de aluminium zuigers door stalen exemplaren. Reden is de lagere emissies die hiermee worden bereikt. Stalen zuigers werden voor het laatst toegepast in 1936. Later gaat Mercedes ook zijn vier-cilinder motoren uitrusten met stalen zuigers.

Staal en lagere emissie klinkt tegenstrijdig, omdat staal zwaarder is dan het lichtgewicht aluminium. Maar door de hogere sterkte van het nieuwe staal, kunnen de zuigers compacter worden uitgevoerd, waardoor de stalen zuigers uiteindelijk lichter zijn dan aluminium zuigers.

Minder diesel

Staal heeft ten opzichte van aluminium een lagere thermische geleidbaarheid, waardoor je met hogere temperaturen in de verbrandingskamer kunt werken en dat levert een lager brandstofverbruik op. Bovendien is de thermische uitzetting van deze staalsoort lager waardoor de afstand tussen zuiger en de cilinderwand kleiner kan zijn, zonder wrijving. Dit heeft op zijn beurt een positief effect op de rookgasuitstoot. Last but not least zal de gesmede stalen zuiger ook beter bestand zijn tegen de drukverhoging in dieselmotoren.

Nanoslide

In combinatie met de Nanoslide cilindervoering-technologie, levert dit een nog lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot op. De autoproducent geeft aan dat dit en de overgang naar stalen zuigers  zal leiden tot een drie procent lager  brandstofverbruik. Vooral in het lage en middelhoge vermogensbereik zal het brandstofverbruik merkbaar dalen. De voor september aangekondigde nieuwe Mercedes E350 BlueTEC motor met een vermogen van 190 kW / 258 pk haalt een gemiddeld brandstofverbruik van 5,0 liter per 100 km in plaats van 5,3 liter per 100 km in de motor met aluminium zuigers. De nieuwe Mercedes staat straks in de showroom vanaf 55.000 euro (sedan-uitvoering).

Mercedes maakt zijn zuigers weer van staal - Automobielmanagement.nl

Mercedes maakt zijn zuigers weer van staal

Mercedes vervangt in zijn nieuwe V6-dieselmotor de aluminium zuigers door stalen exemplaren. Reden is de lagere emissies die hiermee worden bereikt. Stalen zuigers werden voor het laatst toegepast in 1936. Later gaat Mercedes ook zijn vier-cilinder motoren uitrusten met stalen zuigers.

Staal en lagere emissie klinkt tegenstrijdig, omdat staal zwaarder is dan het lichtgewicht aluminium. Maar door de hogere sterkte van het nieuwe staal, kunnen de zuigers compacter worden uitgevoerd, waardoor de stalen zuigers uiteindelijk lichter zijn dan aluminium zuigers.

Minder diesel

Staal heeft ten opzichte van aluminium een lagere thermische geleidbaarheid, waardoor je met hogere temperaturen in de verbrandingskamer kunt werken en dat levert een lager brandstofverbruik op. Bovendien is de thermische uitzetting van deze staalsoort lager waardoor de afstand tussen zuiger en de cilinderwand kleiner kan zijn, zonder wrijving. Dit heeft op zijn beurt een positief effect op de rookgasuitstoot. Last but not least zal de gesmede stalen zuiger ook beter bestand zijn tegen de drukverhoging in dieselmotoren.

Nanoslide

In combinatie met de Nanoslide cilindervoering-technologie, levert dit een nog lager brandstofverbruik en minder CO2-uitstoot op. De autoproducent geeft aan dat dit en de overgang naar stalen zuigers  zal leiden tot een drie procent lager  brandstofverbruik. Vooral in het lage en middelhoge vermogensbereik zal het brandstofverbruik merkbaar dalen. De voor september aangekondigde nieuwe Mercedes E350 BlueTEC motor met een vermogen van 190 kW / 258 pk haalt een gemiddeld brandstofverbruik van 5,0 liter per 100 km in plaats van 5,3 liter per 100 km in de motor met aluminium zuigers. De nieuwe Mercedes staat straks in de showroom vanaf 55.000 euro (sedan-uitvoering).