Mercedes-AMG werd winnaar in de categorie 1.8 tot 2.0 liter cilinderinhoud met de 2.0-liter viercilinder turbomotor.  Het plug-in hybride aandrijfconcept van de BMW i8 sleepte drie onderscheidingen binnen en werd uitgeroepen tot overall winnaar bij de prestigieuze internationale verkiezing van beste motor. De zescilindermotor van de BMW M3 en BMW M4 viel eveneens in de prijzen.

De M838T-motor van McLaren Automotive behaalde voor de derde keer op rij in de ‘3 tot 4 liter’ de titel Engine of the Year . Het is de derde overwinning voor de twinturbomotor die het hart vormt van de McLaren Super Series, de 650S Coupé en 650S Spider. 

Voor het vijfde achtereenvolgende jaar heeft een Ferrari-motor in twee categorieën gewonnen. Ferrari werd onderscheiden in de ‘Performance Engine of the Year’ categorie en in die voor motoren met een cilinderinhoud boven 4 liter. In beide gevallen ging de zege naar de atmosferische 4.5-liter V8 die in zijn meest krachtige vorm de 458 Speciale en Speciale A aandrijft.

De prijsuitreiking vond plaats tijdens de motorbeurs ‘Engine Expo’ in Stuttgart.

De ‘International Engine of the Year Awards’ worden sinds 1999 uitgereikt door de Britse uitgever van autotijdschriften UKIP Media & Events. Een onafhankelijke jury van 65 autojournalisten uit 31 landen koos dit jaar de beste motoren van het jaar in twaalf categorieën. Voor Nederland zit de Telegraafjournalist Sjoerd van Bilsen in de jury.