Daarmee zijn in de afgelopen twee jaar meer auto’s teruggeroepen dan in de voorafgaande 50, zo blijkt uit gegevens van de National Highway Traffic Safety Administration.

"Enorme terugroepacties vormen nog altijd een belangrijk onderdeel van het veiligheidslandschap," verwoordt directeur Mark Rosekind van de NHTSA. Volgens hem zijn de autofabrikanten nog lang niet pro-actief genoeg waar het gaat om problemen rond de veiligheid van hun producten. De sterke toename van het aantal terugroepacties heeft alles te maken met een veel actievere overheid, met name de NHTSA. Die wacht minder af tot de autofabrikanten een probleem zelf melden maar doet nu op eigen houtje onderzoek om gebreken op te sporen. Dat heeft er afgelopen maanden ook toe geleid dat autofabrikanten als Fiat Chrysler Automobiles en General Motors torenhoge boetes hebben gekregen voor het niet of niet tijdig melden van een probleem.

De grootste ‘bijdrage’ kwam van de explosieve airbags van de Japanse fabrikant Takata waarvoor 19 miljoen auto’s terug moesten. Daarnaast speelde ook de nasleep van de beruchte contactslot-problemen bij General Motors nog een rol. Grootste ‘herroeper’ was Fiat Chrysler waar 11,5 miljoen auto’s naar de dealer terug moesten waarvan 4 miljoen vanwege Takata maar de rest voor andere problemen zoals de te hacken software in Jeep’s.