Mercedes vervangt robots door mensen

Mercedes gaat in haar fabriek in Sindelfingen robots vervangen door mensen. Daarmee gaan de Duitsers dus volledig in tegen de trend van een verdere robotisering bij de fabricage van auto’s.

Achtergrond: Met het bouwen van auto’s valt best nog wat te verdienen

Volgens Mercedes hebben de robots vooral moeite met de vele opties waaruit een autokoper tegenwoordig kan kiezen. Bij de duurdere Mercedes zijn alleen al vier verschillende varianten voor de ventielen beschikbaar terwijl de keus uit het aantal lijntjes en andere versieringen vrijwel onuitputtelijk is. De elektronische ogen van de robotten blijken niet zo gevoelig dat ze altijd de juiste kiezen. "De variatie is te groot voor de machines, robots kunnen niet overweg met de hoge mate van individualisering en de vele varianten die vandaag de dag geleverd kunnen worden. De veranderingen gaan ook te snel voor ze", zegt Markus Schaefer, het hoofd productie bij Mercedes. 

Mensen hebben dat probleem niet: ze kunnen makkelijk de juiste opties selecteren en leveren ook beter werk af bij auto’s met een luxueuze afwerking. Ook kunnen mensen binnen een paar uur aan een ander model werken terwijl het bij robots weken kan duren voordat alles is aangepast. Schaefer: "Door meer mensen tewerk te stellen, besparen we geld en stellen we onze toekomst veilig." Voor seriewerk blijven robots overigens wel de goedkoopste en meest efficiënte oplossing.

Mercedes vervangt robots door mensen - Automobielmanagement.nl

Mercedes vervangt robots door mensen

Mercedes gaat in haar fabriek in Sindelfingen robots vervangen door mensen. Daarmee gaan de Duitsers dus volledig in tegen de trend van een verdere robotisering bij de fabricage van auto’s.

Achtergrond: Met het bouwen van auto’s valt best nog wat te verdienen

Volgens Mercedes hebben de robots vooral moeite met de vele opties waaruit een autokoper tegenwoordig kan kiezen. Bij de duurdere Mercedes zijn alleen al vier verschillende varianten voor de ventielen beschikbaar terwijl de keus uit het aantal lijntjes en andere versieringen vrijwel onuitputtelijk is. De elektronische ogen van de robotten blijken niet zo gevoelig dat ze altijd de juiste kiezen. "De variatie is te groot voor de machines, robots kunnen niet overweg met de hoge mate van individualisering en de vele varianten die vandaag de dag geleverd kunnen worden. De veranderingen gaan ook te snel voor ze", zegt Markus Schaefer, het hoofd productie bij Mercedes. 

Mensen hebben dat probleem niet: ze kunnen makkelijk de juiste opties selecteren en leveren ook beter werk af bij auto’s met een luxueuze afwerking. Ook kunnen mensen binnen een paar uur aan een ander model werken terwijl het bij robots weken kan duren voordat alles is aangepast. Schaefer: "Door meer mensen tewerk te stellen, besparen we geld en stellen we onze toekomst veilig." Voor seriewerk blijven robots overigens wel de goedkoopste en meest efficiënte oplossing.