Dat meldt de verkeersdienst Kraftfahrt-Bundesamt (KBA). Ook het aantal onderzoeken naar de product-zekerheid ligt hoger, van 571 in 2014 naar 711 vorig jaar. Het KBA tekent daarbij aan dat niet elk onderzoek ook tot een terugroep-order leidt maar wel worden vaak ‘voor de veiligheid van het verkeer op straat noodzakelijke maatregelen’ voorgeschreven. Het aantal onderzoeken ligt overigens ruim boven het peil van een jaar of vijf geleden toen er jaarlijks niet meer dan 400 van dat soort activiteiten werden ondernomen.

Volgens deskundigen zijn er veel redenen aan te voeren voor het ook wereldwijd steeds maar toenemende aantal terugroepacties. In de eerste plaats zitten auto’s steeds ingewikkelder in elkaar waardoor er eerder iets mis kan gaan. Bovendien zorgt het modulair bouwen dat veel autofabrikanten toepassen er voor dat een terugroepactie meestal direct om grote aantallen auto’s gaat. Tenslotte nemen de autofabrikanten zelf zo weinig mogelijk risico en roepen ze liever duizenden auto’s terug dan achtervolgd te worden door schadeclaims als er iets fout gaat.