Van de atmosferische 5,9 liter versie zijn al 40.000 exemplaren gefabriceerd. Met de bouw van de eerste V12 met dubbele turbo breekt voor Aston Martin een nieuw tijdperk aan. Volgens Andy Palmer, de topman van het merk, is de motor op 3 onderdelen na compleet nieuw. De 5,2 liter V12 is 600 pk sterk en is voorzien van cilinderuitschakeling. Aston Martin heeft ruim 4 jaar aan de krachtbron gewerkt. In de toekomst volgen krachtigere versies. Dagelijks bouwt Ford 15 exemplaren van de 12-cilinder.

Ook 8-cilinder in de toekomst 

Daarnaast worden in Keulen 4 stuks van de V8-motor van Aston Martin gebouwd. Beide blokken worden handmatig gebouwd. De V8-motor zal op termijn worden vervangen door een unit van Mercedes-AMG. De 12-cilinder is zoals gezegd in eigen beheer ontwikkeld. Aston Martin heeft er bewust voor gekozen om de motor onveranderd door Ford in Keulen te laten bouwen. Dat was namelijk het goedkoopst.

De 12-cilinder debuteert in de DB11. Daarna zal de krachtbron gemonteerd worden in de opvolgers van de Vanquish en de Rapide. Ook de DBX, een cross-over, krijgt het blok. De atmosferische 5,9 liter versie (zie onder) blijft nog enkele jaren in productie voor de huidige V12 Vantage S, Rapide en Vanquish.
(Bron: Autointernationaal