Elektrische dwerg verslaat menig supercar (filmpje)

Ooit gehoord van de Enfield 8000? In de jaren ’70, tijdens de oliecrisis, werden 120 exemplaren van deze elektrische dwergauto gebouwd. Het voertuig had destijds een vermogen van slechts 8 pk. Dat de Enfield 8000 veel meer in zijn mars heeft, bewijst autojournalist Jonny Smith, voormalig presentator van Fifth Gear. Zijn Flux Capacitor gedoopte Enfield heeft een elektrische aandrijflijn met meer vermogen dan menig supercar. Zelfs genoeg vermogen om records te verbreken.

Elektrische dwerg verslaat menig supercar

Record

Hoeveel vermogen dan? Schrik niet, want het gaat om meer dan 595 kW (810 pk) en 1.625 Nm trekkracht. Dat is meer dan genoeg om de elektrische smurf de beroemde ‘quarter mile’ af te laten leggen in slechts 9,86 seconden met een gemiddelde snelheid van 195 km/u. Een nieuw record voor elektrische auto’s, want het vorige record stond op 10,25 seconden en was in handen van John Wayland uit Oregon met een elektrische Datsun. Jonny Smith reed zijn recordsprint afgelopen weekend op het dragcircuit van Santa Pod.

"Veel andere kandidaten probeerden duidelijk te maken dat een auto met een wielbasis van slechts 173 centimeter nooit veilig genoeg zou zijn om te racen. Nu hebben we het tegendeel bewezen", aldus een trotse Smith.

Geen normale batterijen

De 2,8 meter lange Flux Capacitor heeft aan boord 188 lithium-ion batterijcellen, gemonteerd onder de motorkap en in de bagageruimte. Het zijn geen normale batterijen, want normaal gesproken worden deze gebruikt voor het aandrijven van de startmotor van de Bell Super Cobra-gevechtshelikopter. De lithium-ion batterijen in de achterwielaangedreven Flux Capacitor voorzien twee DC-elektromotoren van energie.

Nog steeds straatlegaal

Leuk detail: als Jonny Smith de Enfield vier jaar geleden niet had gered van de sloop, was deze succesvolle recordpoging nooit een feit geweest. De Enfield was destijds flink beschadigd vanwege waterschade. De auto werd compleet gerestaureerd en voorzien van een moderne elektrische aandrijflijn. Het meest opvallende is dat de Enfield van Jonny nog steeds straatlegaal is.

Bron: ZERauto  

Elektrische dwerg verslaat menig supercar (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Elektrische dwerg verslaat menig supercar (filmpje)

Ooit gehoord van de Enfield 8000? In de jaren ’70, tijdens de oliecrisis, werden 120 exemplaren van deze elektrische dwergauto gebouwd. Het voertuig had destijds een vermogen van slechts 8 pk. Dat de Enfield 8000 veel meer in zijn mars heeft, bewijst autojournalist Jonny Smith, voormalig presentator van Fifth Gear. Zijn Flux Capacitor gedoopte Enfield heeft een elektrische aandrijflijn met meer vermogen dan menig supercar. Zelfs genoeg vermogen om records te verbreken.

Elektrische dwerg verslaat menig supercar

Record

Hoeveel vermogen dan? Schrik niet, want het gaat om meer dan 595 kW (810 pk) en 1.625 Nm trekkracht. Dat is meer dan genoeg om de elektrische smurf de beroemde ‘quarter mile’ af te laten leggen in slechts 9,86 seconden met een gemiddelde snelheid van 195 km/u. Een nieuw record voor elektrische auto’s, want het vorige record stond op 10,25 seconden en was in handen van John Wayland uit Oregon met een elektrische Datsun. Jonny Smith reed zijn recordsprint afgelopen weekend op het dragcircuit van Santa Pod.

"Veel andere kandidaten probeerden duidelijk te maken dat een auto met een wielbasis van slechts 173 centimeter nooit veilig genoeg zou zijn om te racen. Nu hebben we het tegendeel bewezen", aldus een trotse Smith.

Geen normale batterijen

De 2,8 meter lange Flux Capacitor heeft aan boord 188 lithium-ion batterijcellen, gemonteerd onder de motorkap en in de bagageruimte. Het zijn geen normale batterijen, want normaal gesproken worden deze gebruikt voor het aandrijven van de startmotor van de Bell Super Cobra-gevechtshelikopter. De lithium-ion batterijen in de achterwielaangedreven Flux Capacitor voorzien twee DC-elektromotoren van energie.

Nog steeds straatlegaal

Leuk detail: als Jonny Smith de Enfield vier jaar geleden niet had gered van de sloop, was deze succesvolle recordpoging nooit een feit geweest. De Enfield was destijds flink beschadigd vanwege waterschade. De auto werd compleet gerestaureerd en voorzien van een moderne elektrische aandrijflijn. Het meest opvallende is dat de Enfield van Jonny nog steeds straatlegaal is.

Bron: ZERauto