China roept meer dan 9 miljoen auto’s terug

De Chinese dienst voor de verkeersveiligheid heeft in de eerste zeven maanden van dit jaar 8,8 miljoen auto’s laten terugroepen.

China roept meer dan 9 miljoen auto’s terug

Dat is twee keer zo veel als in dezelfde periode in 2015. Mazda heeft de laatste dagen weer een ‘recall’ voor 850.000 van haar Chinese auto’s aangekondigd waarmee de teller inmiddels dus ruim boven de 9 miljoen staat.

In meer dan de helft van de gevallen ging het om auto’s met de explosie-gevaarlijke airbags van Takata. Ook kwamen veel problemen voor met de gordels. De grootste terugroepactie die tot nu toe ooit in China heeft plaatsgevonden draaide om 2,2 miljoen auto’s van SAIC General Motors wegens een probleem met de motor.

Volgens analist IHS betekent dat alles niet dat de auto’s zelf onveiliger zijn geworden. Het grote aantal teruggeroepen auto’s toont meer aan dat de Chinese autoriteiten eindelijk meer aandacht besteden aan de veiligheid in het verkeer. In dat kader kreeg de verkeersveiligheidsdienst in oktober 2014 ook de bevoegdheid om fabrikanten of importeurs te verplichten een bepaald merk of model terug te roepen.

China roept meer dan 9 miljoen auto’s terug - Automobielmanagement.nl

China roept meer dan 9 miljoen auto’s terug

De Chinese dienst voor de verkeersveiligheid heeft in de eerste zeven maanden van dit jaar 8,8 miljoen auto’s laten terugroepen.

China roept meer dan 9 miljoen auto’s terug

Dat is twee keer zo veel als in dezelfde periode in 2015. Mazda heeft de laatste dagen weer een ‘recall’ voor 850.000 van haar Chinese auto’s aangekondigd waarmee de teller inmiddels dus ruim boven de 9 miljoen staat.

In meer dan de helft van de gevallen ging het om auto’s met de explosie-gevaarlijke airbags van Takata. Ook kwamen veel problemen voor met de gordels. De grootste terugroepactie die tot nu toe ooit in China heeft plaatsgevonden draaide om 2,2 miljoen auto’s van SAIC General Motors wegens een probleem met de motor.

Volgens analist IHS betekent dat alles niet dat de auto’s zelf onveiliger zijn geworden. Het grote aantal teruggeroepen auto’s toont meer aan dat de Chinese autoriteiten eindelijk meer aandacht besteden aan de veiligheid in het verkeer. In dat kader kreeg de verkeersveiligheidsdienst in oktober 2014 ook de bevoegdheid om fabrikanten of importeurs te verplichten een bepaald merk of model terug te roepen.