Tesla Nederland ondersteunt onderzoek na dodelijk ongeval in Baarn

De brandweer is vanmorgen uiterst voorzichtig te werk gegaan bij een ongeluk met een Tesla Model S bij Baarn. De auto was tegen een boom aan gereden en raakte zwaar beschadigd. Hierbij kwam de bestuurder, een 53-jarige man uit Hilversum, om het leven.

Bij ongelukken met elektrische auto’s volgen de hulpdiensten een speciaal protocol dat in 2009 werd opgesteld door de branchevereniging, aldus een woordvoerder van de RAI Vereniging. Dat is opgesteld omdat de accu’s van elektrische auto’s hoogspanning opwekken. De brandweer weet bij ‘gewone’ ongelukken – als de auto nog op vier wielen staat – precies hoe de elektrische installatie moet worden uitgeschakeld. Bij het ongeluk in Baarn was de auto zo erg beschadigd, dat de brandweerlieden hier vanaf weken om hulpverleners niet in gevaar te brengen. "We namen het zekere voor het onzekere", laat een woordvoerder van de brandweer weten.

Tesla Nederland heeft technici naar de plaats van het ongeluk gestuurd. Een woordvoerster laat weten dat dit gebruikelijk is bij ongelukken. De technici kunnen de hulpdiensten adviseren en bij het onderzoek helpen. Als de auto is geborgen helpen de technici bij het uitlezen van de boordcomputer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

De hulpdiensten maken gebruik van de reddingskaart die alle fabrikanten voor hun automodellen ter beschikking moeten hebben. Brandweer, politie en ambulancepersoneel vinden hier alle constructiedetails die zij nodig hebben, bijvoorbeeld om de auto snel en veilig open te knippen. Bovendien staat op de bij het autotype behorende kaart waar zich de airbags, de accu, de tank, elektrische leidingen, drukcilinders en andere onderdelen bevinden. Bij hybridemodellen is ook informatie aanwezig over de extra batterijen en de hoogspanningsleidingen in de auto. Deze kennis kan levens redden want in een noodgeval telt iedere seconde, zo weten we allemaal.
Inmiddels is ook bekend dat de bestuurder 155 reed waar 80 is toegestaan, en de autopilot uitstond. Dit is direct na het uitlezen van de log-files door Tesla bevestigd.

Geplaatst door: Henk Meiborg op
Tesla Nederland ondersteunt onderzoek na dodelijk ongeval in Baarn - Automobielmanagement.nl

Tesla Nederland ondersteunt onderzoek na dodelijk ongeval in Baarn

De brandweer is vanmorgen uiterst voorzichtig te werk gegaan bij een ongeluk met een Tesla Model S bij Baarn. De auto was tegen een boom aan gereden en raakte zwaar beschadigd. Hierbij kwam de bestuurder, een 53-jarige man uit Hilversum, om het leven.

Bij ongelukken met elektrische auto’s volgen de hulpdiensten een speciaal protocol dat in 2009 werd opgesteld door de branchevereniging, aldus een woordvoerder van de RAI Vereniging. Dat is opgesteld omdat de accu’s van elektrische auto’s hoogspanning opwekken. De brandweer weet bij ‘gewone’ ongelukken – als de auto nog op vier wielen staat – precies hoe de elektrische installatie moet worden uitgeschakeld. Bij het ongeluk in Baarn was de auto zo erg beschadigd, dat de brandweerlieden hier vanaf weken om hulpverleners niet in gevaar te brengen. "We namen het zekere voor het onzekere", laat een woordvoerder van de brandweer weten.

Tesla Nederland heeft technici naar de plaats van het ongeluk gestuurd. Een woordvoerster laat weten dat dit gebruikelijk is bij ongelukken. De technici kunnen de hulpdiensten adviseren en bij het onderzoek helpen. Als de auto is geborgen helpen de technici bij het uitlezen van de boordcomputer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

De hulpdiensten maken gebruik van de reddingskaart die alle fabrikanten voor hun automodellen ter beschikking moeten hebben. Brandweer, politie en ambulancepersoneel vinden hier alle constructiedetails die zij nodig hebben, bijvoorbeeld om de auto snel en veilig open te knippen. Bovendien staat op de bij het autotype behorende kaart waar zich de airbags, de accu, de tank, elektrische leidingen, drukcilinders en andere onderdelen bevinden. Bij hybridemodellen is ook informatie aanwezig over de extra batterijen en de hoogspanningsleidingen in de auto. Deze kennis kan levens redden want in een noodgeval telt iedere seconde, zo weten we allemaal.
Inmiddels is ook bekend dat de bestuurder 155 reed waar 80 is toegestaan, en de autopilot uitstond. Dit is direct na het uitlezen van de log-files door Tesla bevestigd.

Geplaatst door: Henk Meiborg op