"Als alle zeven miljoen Nederlandse huishoudens straks elektrisch zouden rijden, dan neemt het stroomverbruik naar schatting met bijna 18 procent toe naar 120 TWh. Als die auto’s gespreid geladen worden, dus niet allemaal tegelijk of op dezelfde plek, dan levert dat voor het hoogspanningsnet van TenneT naar verwachting geen problemen op," zegt woordvoerder Jeroen Brouwers. Bij stroomleverancier Nuon denkt men zelfs ‘dat het probleem al nagenoeg is opgelost voordat het daadwerkelijk is ontstaan’.

In het buitenland duiken steeds meer ‘horrorstories’ op over de gevolgen van de overschakeling op EV’s voor het elektriciteitsnet. Zo stelt de energiesector in Groot-Brittannië in reactie op het plan van de regering om in 2040 auto’s met verbrandingsmotoren te verbieden ‘dat er zeker tien nieuwe energiecentrales nodig zijn om al die EV’s op te kunnen laden’. Het energiebedrijf van Londen heeft gesuggereerd dat het oplaadpunten desnoods op afstand moet kunnen uitschakelen als er stroomstoring dreigt omdat er te veel elektrische auto’s tegelijk worden opgeladen. Ook in Frankrijk duiken soortgelijke verhalen op na eenzelfde aankondiging van de regering in Parijs dat er vanaf 2040 alleen maar EV’s verkocht mogen worden.

Die vrees blijkt in de vaderlandse energiesector echter niet te leven. TenneT, de beheerder van het hoogspanningsnet, heeft berekend dat elektrische auto’s bij een gemiddelde van 15.000 km per jaar en een verbruik van 1kWh per 5 km in totaal 3.000 kWh per jaar verbruiken. Als alle zeven miljoen auto’s elektrische zouden zijn, dan leidt dat tot de al genoemde 21TWh extra bovenop de huidige 120 TWh voor heel Nederland. TenneT gaat er echter van uit dat al die auto’s nooit tegelijk worden opgeladen. Brouwers: "De consequenties voor het net (TenneT) kunnen beperkt zijn als er smart geladen wordt en dat is precies waaraan nu wordt gewerkt. Het is niet erg waarschijnlijk dat alle e-auto’s tegelijk of evenveel/ even lang gaan opladen."

"Het zal op momenten voor consumenten zelfs interessant zijn om vermogen uit hun eigen accu te gaan gebruiken voor heel andere dingen dan rijden, namelijk voor e-verbruik binnenshuis: wassen, elektrisch koken, etc. Met andere woorden: straks zal de consument, op basis van prijsprikkels, de keuze maken om op te laden, op een andere manier accuvermogen te verbruiken of zelfs stroom aan te bieden op de markt!" Brouwers wijst bovendien op de snelle technologische vooruitgang bij elektrische voertuigen: "Over 10 jaar zullen die veel en veel verder op een accu kunnen rijden dan nu: 500 tot 600 km is zeer waarschijnlijk met voortschrijding van de batterijtechniek. Dus, opladen zal lang niet elke dag hoeven."

TenneT ziet mogelijk nog wel bottlenecks bij de regionale of lokale aanbieders, maar die vrees is volgens één van die bedrijven, Nuon, niet gerechtvaardigd: ‘’Bij een hogere penetratiegraad van elektrische auto’s ontstaat er mogelijk een risico van overbelasting van het lokale elektriciteitsnet, bijvoorbeeld als iedereen om 18.00 uur thuiskomt in een wijk en tegelijk begint met laden. De techniek in de laadpunten en auto’s is echter nu al zo ingericht dat het laden eenvoudig uitgesteld kan worden naar momenten dat er geen overbelasting dreigt (bijvoorbeeld ’s nachts). Bijkomend voordeel is dat ’s nachts vaak de elektriciteitstarieven ook lager zijn. Oftewel, dit probleem is al nagenoeg opgelost voordat het daadwerkelijk is ontstaan,” zegt woordvoerder Anouk IJfs. ‘’Desalniettemin onderzoekt Nuon oplossingen die we (in de toekomst) kunnen aanbieden om vraag en aanbod beter op elkaar te laten afstemmen. Zo zijn we bezig met een pilot voor werknemers waarbij elektrische auto’s automatisch ‘s nachts vol worden geladen wanneer de elektriciteitsprijzen en de vraag relatief laag zijn.”