Volkswagen moet nog veel sjoemelsoftware herstellen

Eén op de drie Volkswagens met sjoemelsoftware is nog steeds niet naar de garage geweest om dat te laten bijstellen.

Bovendien is het tempo waarin de problemen worden opgelost de laatste tijd sterk teruggelopen. Begin dit jaar ging het nog om zo’n 10 procent van de betrokken auto’s per maand, nu is dat hooguit 2 procent.

Dat zijn althans de gegevens van het Britse Department for Transport over de 1,2 miljoen sjoemeldiesels die er in dat land rondrijden. Staatssecretaris John Hayes heeft die informatie bekend gemaakt op verzoek van de milieucommissie uit het parlement. Hij stelt daarbij dat zijn ambtenaren regelmatig met vertegenwoordigers van VW praten om er voor te zorgen dat de gang er in blijft.

Misverstand rechtzetten

Commissievoorzitter Mary Creagh vreest echter dat de problemen vooral veroorzaakt worden door eigenaren van een VW of één van haar zustermerken die wel worden aangeschreven, vaak ook meerdere keren, maar daar gewoon niet op reageren. "Een aantal mensen vreest dat hun auto minder goed zal rijden als de software wordt bijgesteld. Er zal wat moeten gebeuren om dat misverstand recht te zetten. Het is immers verplicht dat auto’s die op onze Britse wegen rondrijden aan de wettelijke eisen voldoen."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Volkswagen moet nog veel sjoemelsoftware herstellen - Automobielmanagement.nl

Volkswagen moet nog veel sjoemelsoftware herstellen

Eén op de drie Volkswagens met sjoemelsoftware is nog steeds niet naar de garage geweest om dat te laten bijstellen.

Bovendien is het tempo waarin de problemen worden opgelost de laatste tijd sterk teruggelopen. Begin dit jaar ging het nog om zo’n 10 procent van de betrokken auto’s per maand, nu is dat hooguit 2 procent.

Dat zijn althans de gegevens van het Britse Department for Transport over de 1,2 miljoen sjoemeldiesels die er in dat land rondrijden. Staatssecretaris John Hayes heeft die informatie bekend gemaakt op verzoek van de milieucommissie uit het parlement. Hij stelt daarbij dat zijn ambtenaren regelmatig met vertegenwoordigers van VW praten om er voor te zorgen dat de gang er in blijft.

Misverstand rechtzetten

Commissievoorzitter Mary Creagh vreest echter dat de problemen vooral veroorzaakt worden door eigenaren van een VW of één van haar zustermerken die wel worden aangeschreven, vaak ook meerdere keren, maar daar gewoon niet op reageren. "Een aantal mensen vreest dat hun auto minder goed zal rijden als de software wordt bijgesteld. Er zal wat moeten gebeuren om dat misverstand recht te zetten. Het is immers verplicht dat auto’s die op onze Britse wegen rondrijden aan de wettelijke eisen voldoen."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding