Veel klachten na verhelpen VAG-dieselproblemen

Veel bezitters van een VW, Audi of Seat hebben klachten over hun auto nadat een software update is uitgevoerd om het sjoemelprobleem op te lossen.

Veel klachten na verhelpen VAG-dieselproblemen

Die klachten gaan over een hoger brandstofverbruik, verlies aan vermogen of zelfs mechanische problemen. Bovendien blijkt dat veel autobezitters de rekening voor de update ondanks alle toezeggingen van de VW-bedrijven zelf hebben moeten ophoesten.

Dat stelt de Belgische consumentenbond Test Aankoop na een onderzoek onder 10.600 mensen die ‘getroffen’ waren door het sjoemelschandaal. Die enquête werd niet alleen gehouden in België maar ook in Spanje, Italië en Portugal. Daaruit blijkt dat tweederde van de betrokken eigenaren de software update heeft laten uitvoeren, waarbij 4 op de 10 ondervraagden meldt daarna problemen met hun auto te hebben.

De meest gehoorde klacht is het gestegen brandstofverbruik met zo’n 55% van de meldingen. De Audi A4 lijkt het meest getroffen: 70 % van de A4’s waar veranderingen worden opgemerkt verbruikt meer dan voordien. De tweede meest voorkomende klacht is het verlies aan vermogen. Hier is Seat de slechtste leerling van de klas; onder Seat Ibiza-rijders klaagt maar liefst 72 % van de chauffeurs over een minder krachtige motor na de software-update.

Ook ruim de helft van de Volkswagen Golf-wagens en twee derde van de Polo’s hebben minder pit onder de motorkap. Andere verzuchtingen gaan over mechanische problemen en de boordcomputer. De meeste problemen worden binnen een maand na de update opgemerkt, aldus Test Aankoop.

Reacties

Voor wie maar een beetje serieus autotechniek heeft meegekregen in haar of zijn opleiding en/of ervaring, was dit vooraf al een vaststaand feit. Iedereen die verkondigt dat software én de uitstoot kan terugdringen én tegelijk het vermogen én brandstofverbruik op peil kan laten is er blijkbaar op uit om de kluit (opnieuw) voor de gek te houden.

Geplaatst door: Roel Hindriks op
Veel klachten na verhelpen VAG-dieselproblemen - Automobielmanagement.nl

Veel klachten na verhelpen VAG-dieselproblemen

Veel bezitters van een VW, Audi of Seat hebben klachten over hun auto nadat een software update is uitgevoerd om het sjoemelprobleem op te lossen.

Veel klachten na verhelpen VAG-dieselproblemen

Die klachten gaan over een hoger brandstofverbruik, verlies aan vermogen of zelfs mechanische problemen. Bovendien blijkt dat veel autobezitters de rekening voor de update ondanks alle toezeggingen van de VW-bedrijven zelf hebben moeten ophoesten.

Dat stelt de Belgische consumentenbond Test Aankoop na een onderzoek onder 10.600 mensen die ‘getroffen’ waren door het sjoemelschandaal. Die enquête werd niet alleen gehouden in België maar ook in Spanje, Italië en Portugal. Daaruit blijkt dat tweederde van de betrokken eigenaren de software update heeft laten uitvoeren, waarbij 4 op de 10 ondervraagden meldt daarna problemen met hun auto te hebben.

De meest gehoorde klacht is het gestegen brandstofverbruik met zo’n 55% van de meldingen. De Audi A4 lijkt het meest getroffen: 70 % van de A4’s waar veranderingen worden opgemerkt verbruikt meer dan voordien. De tweede meest voorkomende klacht is het verlies aan vermogen. Hier is Seat de slechtste leerling van de klas; onder Seat Ibiza-rijders klaagt maar liefst 72 % van de chauffeurs over een minder krachtige motor na de software-update.

Ook ruim de helft van de Volkswagen Golf-wagens en twee derde van de Polo’s hebben minder pit onder de motorkap. Andere verzuchtingen gaan over mechanische problemen en de boordcomputer. De meeste problemen worden binnen een maand na de update opgemerkt, aldus Test Aankoop.

Reacties

Voor wie maar een beetje serieus autotechniek heeft meegekregen in haar of zijn opleiding en/of ervaring, was dit vooraf al een vaststaand feit. Iedereen die verkondigt dat software én de uitstoot kan terugdringen én tegelijk het vermogen én brandstofverbruik op peil kan laten is er blijkbaar op uit om de kluit (opnieuw) voor de gek te houden.

Geplaatst door: Roel Hindriks op