Die klachten gaan over een hoger brandstofverbruik, verlies aan vermogen of zelfs mechanische problemen. Bovendien blijkt dat veel autobezitters de rekening voor de update ondanks alle toezeggingen van de VW-bedrijven zelf hebben moeten ophoesten.

Dat stelt de Belgische consumentenbond Test Aankoop na een onderzoek onder 10.600 mensen die ‘getroffen’ waren door het sjoemelschandaal. Die enquête werd niet alleen gehouden in België maar ook in Spanje, Italië en Portugal. Daaruit blijkt dat tweederde van de betrokken eigenaren de software update heeft laten uitvoeren, waarbij 4 op de 10 ondervraagden meldt daarna problemen met hun auto te hebben.

De meest gehoorde klacht is het gestegen brandstofverbruik met zo’n 55% van de meldingen. De Audi A4 lijkt het meest getroffen: 70 % van de A4’s waar veranderingen worden opgemerkt verbruikt meer dan voordien. De tweede meest voorkomende klacht is het verlies aan vermogen. Hier is Seat de slechtste leerling van de klas; onder Seat Ibiza-rijders klaagt maar liefst 72 % van de chauffeurs over een minder krachtige motor na de software-update.

Ook ruim de helft van de Volkswagen Golf-wagens en twee derde van de Polo’s hebben minder pit onder de motorkap. Andere verzuchtingen gaan over mechanische problemen en de boordcomputer. De meeste problemen worden binnen een maand na de update opgemerkt, aldus Test Aankoop.