RFID digitaliseert autoproductie

Onderzoek van Fraunhofer IFF (Institut für Fabrikbetrieb und –automatisierung) in samenwerking met Mercedes-Benz heeft aangetoond door RFID toe te passen de betrouwbaarheid en efficiency van het productieproces aanzienlijk kan verbeteren.

Iedereen die wel eens een nieuwe auto heeft besteld, weet dat de lijst met opties lang is. Die lijst zal alleen maar langer worden en voor autoproducenten is dat een behoorlijke uitdaging. Want het uiterlijk van onderdelen kan zo weinig verschillen dat bijvoorbeeld niet duidelijk is of je nu met een veiligheidsgordel voor een Europees model of een niet-EU model te maken hebt.

RFID

Dergelijke onderdelen die gerelateerd zijn aan de (rij)veiligheid hebben daarom een barcode. Maar die moet je handmatig scannen. Met RFID kan dat worden geautomatiseerd. Gelijktijdig geeft automatische inspectie je ook de zekerheid dat je het goede onderdeel hebt geïnstalleerd. Mercedes-Benz heeft in zijn fabriek in Ludwigsfelde bij Berlijn, waar bestelbussen worden gemaakt, met Fraunhofer IFF de proef op de som genomen. In haalbaarheidsstudies en tests is daar aangetoond dat met RFID-tags op veiligheidskritische onderdelen de efficiency en de betrouwbaarheid echt verbeteren.  

Spiegels en stoelen

Uit de veertig potentiële onderdelen die voor de tests in aanmerking kwamen zijn spiegels en stoelen uitgekozen voor de pilot. De RFID-tags worden aan elk veiligheidskritisch onderdeel, zoals een spiegel, bevestigd. Het belangrijkste verschil met een barcode die van een spiegel alleen modelinformatie geeft, is dat een RFID-tag veel meer informatie bevat, bijvoorbeeld over de specifieke auto waarin de spiegel moet komen. Bovendien kunnen de RFID-tags allemaal tegelijkertijd optisch en automatisch worden gelezen – ook als de onderdelen al zijn gemonteerd – en hoeven niet zoals barcodes stuk voor stuk handmatig worden gescand. Je kan zo verifiëren of alle benodigde onderdelen zijn geïnstalleerd, terwijl bijvoorbeeld de achteras wordt gemonteerd. Normaal wordt zo’n inspectie pas uitgevoerd als de auto al helemaal af is: visueel en met afvinklijsten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

RFID digitaliseert autoproductie - Automobielmanagement.nl

RFID digitaliseert autoproductie

Onderzoek van Fraunhofer IFF (Institut für Fabrikbetrieb und –automatisierung) in samenwerking met Mercedes-Benz heeft aangetoond door RFID toe te passen de betrouwbaarheid en efficiency van het productieproces aanzienlijk kan verbeteren.

Iedereen die wel eens een nieuwe auto heeft besteld, weet dat de lijst met opties lang is. Die lijst zal alleen maar langer worden en voor autoproducenten is dat een behoorlijke uitdaging. Want het uiterlijk van onderdelen kan zo weinig verschillen dat bijvoorbeeld niet duidelijk is of je nu met een veiligheidsgordel voor een Europees model of een niet-EU model te maken hebt.

RFID

Dergelijke onderdelen die gerelateerd zijn aan de (rij)veiligheid hebben daarom een barcode. Maar die moet je handmatig scannen. Met RFID kan dat worden geautomatiseerd. Gelijktijdig geeft automatische inspectie je ook de zekerheid dat je het goede onderdeel hebt geïnstalleerd. Mercedes-Benz heeft in zijn fabriek in Ludwigsfelde bij Berlijn, waar bestelbussen worden gemaakt, met Fraunhofer IFF de proef op de som genomen. In haalbaarheidsstudies en tests is daar aangetoond dat met RFID-tags op veiligheidskritische onderdelen de efficiency en de betrouwbaarheid echt verbeteren.  

Spiegels en stoelen

Uit de veertig potentiële onderdelen die voor de tests in aanmerking kwamen zijn spiegels en stoelen uitgekozen voor de pilot. De RFID-tags worden aan elk veiligheidskritisch onderdeel, zoals een spiegel, bevestigd. Het belangrijkste verschil met een barcode die van een spiegel alleen modelinformatie geeft, is dat een RFID-tag veel meer informatie bevat, bijvoorbeeld over de specifieke auto waarin de spiegel moet komen. Bovendien kunnen de RFID-tags allemaal tegelijkertijd optisch en automatisch worden gelezen – ook als de onderdelen al zijn gemonteerd – en hoeven niet zoals barcodes stuk voor stuk handmatig worden gescand. Je kan zo verifiëren of alle benodigde onderdelen zijn geïnstalleerd, terwijl bijvoorbeeld de achteras wordt gemonteerd. Normaal wordt zo’n inspectie pas uitgevoerd als de auto al helemaal af is: visueel en met afvinklijsten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding