Die niet-functionerende airbags zitten in zeker 425.000 auto’s van beide merken maar het is niet uitgesloten dat het probleem zich ook bij andere autofabrikanten voordoet. De airbags zijn afkomstig van het Duitse ZF-TRW en niet van het Japanse Takata dat al jaren centraal staat in een airbag-schandaal.
Volgens de National Highway Traffic Safety Administration gaat het om Hyundai’s uit 2011 en Kia’s die in 2012 en 2013 zijn gebouwd. De bij de ongevallen betrokken auto’s liepen alle grote schade op maar de airbags bleven ondanks de klap dicht. Het probleem wordt vermoedelijk veroorzaakt door een kortsluiting in de electronica die de airbags regelt. Hyundai heeft vorige maand al 155.000 auto’s teruggeroepen om problemen met airbags te verhelpen maar gaf daarbij geen verdere informatie over de aard daarvan. Kia heeft toegezegd dat het op zo kort mogelijke termijn een terugroepactie zal organiseren. Beide merken lagen al eerder onder vuur van de NHTSA omdat ze na geconstateerde gebreken niet snel genoeg auto’s terughaalden naar de dealer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding