Bovag zet daarom de volgende aandachtspunten op een rij:

1) Verplicht of niet verplicht? | Personenauto’s vanaf bouwjaar 2011 en bestelauto’s vanaf bouwjaar 2012 zijn vanuit de fabriek standaard van een roetfilter voorzien. Bij deze auto’s is het hebben van een roetfilter verplicht. Bij auto’s en bestelauto’s van vóór deze bouwjaren die geregistreerd staan bij de RDW als auto mét roetfilter is het hebben van een werkende filter ook verplicht.

2) Visuele controle roetfilter in APK | Vanaf 20 mei 2018 is de controle op de aanwezigheid van een roetfilter onderdeel van de APK. De keurmeester doet tijdens een APK een visuele controle. Kan de keurmeester geen roetfilter zien, of stelt hij vast dat de roetfilter zwaar beschadigd is, dan keurt hij de auto af.

3) Afgekeurd door roetfilter | Als de auto na 20 mei 2018 afgekeurd wordt omdat de roetfilter afwezig of kapot is dan moet dit, net als bij andere afkeurpunten, hersteld worden. Bij personenauto’s van voor 2011 en bestelauto’s van voor 2012 waarbij in het RDW-register staat dat er een roetfilter aanwezig zou moeten zijn is dit niet verplicht. Laat de autobezitter het echter niet herstellen dan verandert de registratie bij de RDW en gaat per 2019 de wegenbelasting aanzienlijk omhoog.

4) Roetfilter verwijderen strafbaar | Het verwijderen van een roetfilter is sinds 1 oktober 2017 een economisch delict. Wat de consequenties precies zijn is aan de rechter. Dit kan uiteenlopen van een geldboete, taakstraf tot gevangenisstraf.

5) Wanneer mag een roetfilter wél permanent worden verwijderd? Onder bepaalde omstandigheden is het toegestaan om een roetfilter bij oudere voertuigen wel te verwijderen. Zie daarvoor de website van de RDW

Begin deze week kwam het roetfilter al negatief in het nieuws doordat autoverhuurder Bo-rent uit kostenoverwegingen op grote schaal roetfilters verwijderd uit hun Mercedes-Benz Sprinter bestelwagens.