SUV’s gevaar op de weg voor voetgangers

De snel toenemende populariteit van SUV’s heeft een ernstige schaduwzijde: het blijkt te leiden tot meer dodelijke ongevallen met voetgangers.

SUV’s gevaar op de weg voor voetgangers

In de Verenigde Staten zijn afgelopen jaar 6.227 voetgangers om het leven gekomen bij een aanrijding met een voertuig. Het aantal dodelijk verongelukte voetgangers daalde in de VS gestaag tussen 1990 en 2008 maar vertoonde in de tien jaar daarna weer een stijgende lijn. Het aantal doden van vorig jaar ligt daarmee 45 procent hoger dan in 2009.

De Governors Highway Safety Association noemt in haar jaaroverzicht de opkomst van de SUV en andere grotere modellen als één van de voornaamste oorzaken. SUV’s zijn volgens het rapport vaker betrokken bij een dodelijke aanrijding met een voetganger dan andere modellen. In de laatste vijf jaar nam het aantal van dat soort ongevallen met een SUV toe met 50 procent terwijl dat bij kleinere auto’s 30 procent was. Een andere reden voor de toename is het gebruik van smartphones, zowel door de automobilist als door de voetgangers. Bovendien stelt de associatie dat tegenwoordig meer mensen lopend naar hun werk gaan. “Meer voetgangers op de weg betekent meer doden als je niets doet om die weg ook voor meer lopers geschikt te maken,” aldus de gouverneurs.

SUV’s gevaar op de weg voor voetgangers - Automobielmanagement.nl

SUV’s gevaar op de weg voor voetgangers

De snel toenemende populariteit van SUV’s heeft een ernstige schaduwzijde: het blijkt te leiden tot meer dodelijke ongevallen met voetgangers.

SUV’s gevaar op de weg voor voetgangers

In de Verenigde Staten zijn afgelopen jaar 6.227 voetgangers om het leven gekomen bij een aanrijding met een voertuig. Het aantal dodelijk verongelukte voetgangers daalde in de VS gestaag tussen 1990 en 2008 maar vertoonde in de tien jaar daarna weer een stijgende lijn. Het aantal doden van vorig jaar ligt daarmee 45 procent hoger dan in 2009.

De Governors Highway Safety Association noemt in haar jaaroverzicht de opkomst van de SUV en andere grotere modellen als één van de voornaamste oorzaken. SUV’s zijn volgens het rapport vaker betrokken bij een dodelijke aanrijding met een voetganger dan andere modellen. In de laatste vijf jaar nam het aantal van dat soort ongevallen met een SUV toe met 50 procent terwijl dat bij kleinere auto’s 30 procent was. Een andere reden voor de toename is het gebruik van smartphones, zowel door de automobilist als door de voetgangers. Bovendien stelt de associatie dat tegenwoordig meer mensen lopend naar hun werk gaan. “Meer voetgangers op de weg betekent meer doden als je niets doet om die weg ook voor meer lopers geschikt te maken,” aldus de gouverneurs.