Die incidenten hebben volgens de NHTSA geleid tot minstens één dode met een Kia en tot in totaal 103 gewonden. Bij Hyundai gaat het om 1,3 miljoen Sonata’s en Santa Fe’s uit de jaren 2011 tot en met 2014. Kia moet 1,7 miljoen Optima’s en Sorento’s van 2011 tot 2014 en Soul’s uit de jaren 2010 tot en met 2015 onder handen nemen.

De NHTSA kreeg al in juni vorig jaar de eerste berichten via een organisatie van automobilisten, het Center for Auto Safety CAS. Daarop heeft de toezichthouder in eerste instantie documentatie opgevraagd bij de twee zustermerken. ‘’Het heeft de federale autoriteiten wel aardig wat tijd gekost om antwoorden te vinden op de vraag waarom duizenden Kia’s en Hyundai’s zonder botsing zo maar in de brand konden vliegen,’’ kritiseert bestuurder Jason Levine van het CAS.

Het is niet de eerste keer dat de Zuid-Koreaanse merken miljoenen auto’s moeten terugroepen wegens brandgevaar. In totaal hebben Hyundai en Kia samen de afgelopen vier jaar in de VS al rond de zes miljoen auto’s naar de garage laten komen, vermeldt de NHTSA.